Tags

, , , , ,

Så fik den gamle herre krans om halsen medens man spillede Morgentågen letter på harpe - forstås.

Så fik den gamle herre krans om halsen medens man spillede Morgentågen letter på harpe – forstås.


På selveste dagen for hr. Carl Nielsens 150 år kunne jeg deltage i fejringen af ham på Operaen med Saul og David. Nogen gange har jeg tænkt, at han ikke lige er min kop te, men ved nærmere eftertanke passer det ikke. Jeg holder rigtig meget af en masse af hans sange og af at synge dem. Og skønt opsætningen af Saul og David var moderne, hvilket ikke altid passer mig, gik det an her. Stemmerne var jeg ikke imponeret af. Man bliver så forfærdelig forvent nu om dage og at synge en opera på dansk forekommer mig en anelse kedelig. Jeg var nødsaget til at læse den engelske tekst, hvis jeg ville forstå ordene.
Det mest interessante ved forestillingen er balancen mellem to folk, hvor vi ikke ved hvem der er hvem. De er alle mennesker fra en region i Mellemøsten. Stykket er ikke nødvendigvis en hyldest til Israels sejr, mere en tragisk, absurd og nyttesløs væbnet konflikt mellem mennesker som alle er Abrahams børn. Det er i hvert fald det man har forsøgt på at skabe.
Håber Carl Nielsen tilgiver mig. Jeg er fortsat meget ny, uvidende og bagefter når det gælder klassisk musik. Men jo mere jeg hører jo mere bryder jeg mig om det. Jo flere operaer jeg ser, jo flere vil jeg gerne se og høre.
Optakten var til forestillingen var rigtig herlig. I selskab med Marianne og hendes andre 35 gæster nød vi en drink i det indre Københavns baggårde i den nedgående sol. Vi kunne lige præcis holde ud at stå der uden overtøj, medens de sidste stråler farvede de gule vægge helt gyldne. Bagefter var der skøn middag på l`Alsace. En temmelig gammel restauration, men med et godt menu kort og veltillavet mad. Den kan godt anbefales og hvide danske asparges er et hit og de gør dem godt.
I dag har jeg set Amagers Manhattan. Vidste ikke der var noget der hed sådan. Men det ligner og der er herligt. Blev igen så begejstret for vores hovedstad og de smukke områder, byen dækker over. Her er strand og natur. Her er by og cafe`liv. Her er udsigt over byen røde tage og de mange irede tårne. Nu kender jeg et lille stykke by, som jeg ikke før har set. Det kalder på flere opdagelser.

