Tags

, , , , ,

Mere natur fra Bornholm en sommerdag.

Mere natur fra Bornholm en sommerdag.


Jeg har været og er ret hård mod mennesker som er ved at drukne i ting og sager. Så meget at det styrer og skygger for udvikling i deres liv. Når tingene styrer menneskene bliver jeg ked af det og synes de snyder sig selv. Men de fleste er angste og ved hvad de har og naturligvis ikke hvad de får. Den form for frihed fra materielle goder burde vi måske sætte på dagsordenen frem for den måde politikerne snakker frihed i den aktuelle valgkamp.
Og skønt jeg selv har været der og husker følelsen af at sidde fast til halsen og ikke kunne vælge mellem noget der lignede pest og noget andet der lignede kolera. Ja, så lykkedes det at få trukket sig fri af mudderet og opleve at nye friske vinde blæste ind over mig og jeg nærmest lettede og fløj afsted. Den følelse er totalt ubetalelig og jeg ville ønske, at alle mennesker fik lov til at prøve det.
Men frihed er nok mere en følelse end en konkret ting, desværre mærker jeg af og til, at konkrete ting og relationer giver mig en følelse af ikke at være fri. Noget tynger. Og mine smil især i øjnene bliver færre.
Nu kan jeg mærke, at jeg igen har brug for at rydde op fysisk og psykisk. Det er ikke nemt for det meste af det vi omgiver os med, har en værdi som ikke kan måles i penge, men i minder og tryghed, som man måske er bange for forsvinder sammen med tingene.
Det er svært at smide ud og give væk. Sige farvel til relationer og skabe nye. jeg ønsker kun det bedste, hos mig er det bare ikke det bedste sted at være mere.
Det kræver planlægning, kreativitet og ikke mindst hårdt arbejde og alligevel er det også forbundet med smerte.
Vel vidende om dette besluttede jeg at gå i gang. Det første ringbind jeg trak ud af reolen var mappen med mine eksamensbeviser, kursusbeviser og lignende og så gik jeg i stå. Ikke fordi jeg tror, jeg skal bruge det mere. Min tid på arbejdsmarkedet er jo forbi. Jeg kommer ikke tilbage. Men i den mappe står der en del af mig, hvad jeg har brugt tid på og er blevet til og ikke mindst har arbejdet med.
Nu sidder jeg så her og skal tage afsked med en del af mig selv. Det er bare rigtig svært.
Nu må jeg være hård ved mig selv.

