Tags

, , , , , ,

Uddrag af Svanesøen ved Holly Jean Dorger og Ulrik Birkkjær på Esrum Kloster & Møllegård.

Uddrag af Svanesøen ved Holly Jean Dorger og Ulrik Birkkjær på Esrum Kloster & Møllegård.


Det må være klimaforandringer. I min barndom sad vi ikke og frøs ved 14-15 grader midt i juni. Dengang var der sommer til. Og vinter med sne i mængder og is på frosne søer. Lige straks når vi årets længste dag. Det er helt ufatteligt. Også nu sidder jeg faktisk og ønsker, at jeg kunne skrue op for radiatorerne.
Men tilbage til Den Kongelige Sommerballet på Esrum Kloster & Møllegård i aftes. Her så vi uddrag af Don Quixote, Nøddeknækkeren, Svanesøen og Napoli. Romantisk og smukt. Sådan som ballet nu engang er i sit musiske udtryk. En rigtig morsom ny ballet Cacti i en koreografi af Alexander Ekman. Vi grinede højt og det var meget befriende. Et andet nyt stykke, eller et 3 år gammel stykke Viscera var helt anderledes markant. Dansen var fornem nok, men musikken ganske forfærdelig. Det var jeg ikke ene om at mene. Folk holdt sig for ørene og talte om det bagefter. Et tredje stykke Dancing with Anger, handlede om det vrede menneske, der kan være tvunget til at slæbe rundt på sin vrede hele livet. Meget interessant stykke og flot danset af Jonathan Chelemsky og Tobias Praetorius. Jonathan uddannet i Havana og Tobias på Det Kongelige Teater. Interessant også at alle de unge mænd, bortset fra Jonathan, var uddannede i København og kun en af pigerne var uddannet i Kbh. Og denne ene unge dame må enten være gift med eller søster til Tobias, idet de begge bar det særprægede efternavn Praetorius.
Dejligt var det. Omgivelserne var historiske og grønne på Esrum. Smuk baggrund for en skøn oplevelse. Og trods kulden var græsmarken fuldt besat med glade gæster iført madkurv og kaffekander. Vin og andre lækkerier.
Jeg holder meget af sådanne udflugter og klog af skade, havde jeg medbragt min sovepose. Den krøb jeg ned i og kunne varmt og trygt sidde der i min klapudstol og nyde aftenen i fulde drag.
Balletten er i aften i Koldinghus, i morgen på Dallund Slot i Søndersø og den 19. juni i Strandparken i Holbæk. Falder jeres vej forbi, kan et varm anbefales, at nyde den dejlige ballet.

