Tags

, , , , ,

Det er ikke nemt at oversætte valgresultaterne til en konkret politik.

Det er ikke nemt at oversætte valgresultaterne til en konkret politik.


Nej, ikke knust! Men lige så trist som vejret over resultatet af valget.
Men, men nu må jeg skynde mig at se de positive sider af sagen. Jeg glæder mig over at list Å susede ind på hele 9 pladser. Det tegner til at der igen vil blive talt ideologi fra talerstolen på Christiansborg. Jeg glæder mig også over liste Ø fik fremgang. Det betyder at rigtig mange mennesker har lyst til at slå ring om resterne af velfærdssamfundet. At mennesker begynder at forstå, at vi må gøre noget ved uligheden og passe godt på vores klode. Det var også godt for liste A, at det blev til fremgang. Selvom jeg bestemt ikke har været enig med Helle Thorning i rigtig mange af de ting hun har stået i spidsen for, så er det i det mindste tilfredsstillende, at hun får lov at gå af med et godt resultat.
Jeg håber samtidig at de nye tider betyder, at DF ikke længere kan køre frihjul. Det parti må tage ansvaret for alt det det har lovet. Lyset på kastes på hvordan det har gjort regning uden vært gang på gang. Løkke fik som fortjent smæk og jeg misunder ikke det arbejdstøj han nu skal slide i.
Set lidt fra oven er jeg bekymret for de tendenser valget viser. Det er et meget, farligt eksperiment danskerne har sat i gang. Den hadefulde og uvenlige behandling af ikke etniske danskere er så trist, så trist. Manglen på lyst til at gå i gang med at løse de virkeligt alvorlige problemer som arbejdsløshed, diktatur og krig i de regioner der sender bølger af flygtninge mod Vest Europa er direkte skræmmende. Jeg er trist ved tanken om at konflikter og kriser tales op og ikke ned.
Valget giver en dårlig fornemmelse, siger tyske kommentatorer. Danskerne er ikke et udvalgt folk og højre populisterne sender mindelser om hvordan musikken spillede i Tyskland da Hitler kom til magten.
Fri os, ryk sammen alle gode kræfter og dæm op for kynisme, racisme, fremmedhad og hakken nedad.
Vi individuelle mennesker har muligheden af at være empatiske og række vores hånd ud. Afsløre løgne og bedrag, give information og viden videre. Spids kuglepennen og åben munden ikke for at tale nogen efter, men for at protestere hver gang der begås uretfærighed, overgreb, magtmisbrug og ulighed.

