Tags

, , , , ,

I morgensol og lidt kølig blæst går sejltuen til de to små øer i Oslo Fjord Søndre Kahholmen og Nordre Kaholmen.

I morgensol og lidt kølig blæst går sejltuen til de to små øer i Oslo Fjord Søndre Kahholmen og Nordre Kaholmen.


Noget af det smukkeste jeg ved er Oslo fjord og tidlig onsdag morgen gik turen til Søndre og Nordre Kaholmen med en lille færge for at besøge Oscarsborg Festning og gå turen rundt på øerne. Det var herfra nordmændene forsøgte at stoppe den tyske invasion og lykkedes med at sænke et stort krigsskib. Festningen er virkelig imponerende og det er flot bygningsværk. Heldigvis bruges området i dag til fredelige formål som rammen om teater og opera. Dejlig spadsere- og badeture, skønne skovture og mange slags leg.
Her mødte jeg Mumitroldenes mor afbildet og fortalt. Godt vandrehotel og igen et dyrt og ikke særlig godt madsted. Måske valgte vi det forkerte, men turen var herlig og solen gav os fuld valuta til turen.
I kirken gik en kirkekat rundt og holdt øje med gæsterne. Præsten fortalte vidt og bredt, hvis han kunne få lov.
På torvet i Drøbak blev der sunget til kaffen og den lækre ostekage.

På torvet i Drøbak blev der sunget til kaffen og den lækre ostekage.


Drøbak den lille landsby som ligger et spytkast fra færgelejet til Oscarsborg ligger det ene lille dukkehus ved siden af det andet. Pynteligt med roser og alskens smukke blomster i haven og op af de hvidmalede havelåger. Se Gudhjem for dig og det ligner. Hos en dukkedoktor lærte jeg, at når man – som hun – også laver dukker, så kommer dukkerne til at ligne en selv. Eller ens egne træk kommer til at gå igen og igen i dukkernes ansigter. Jeg måtte ind og kigge på dukkerne igen og jo, man kan godt se det, når man ved det.
I Drøbak havde julemanden sit postkontor og i en butik på torvet sælger man året rundt al verdens julestads. Det blev jeg ikke betaget af, men i et kunstgalleri fandt jeg underlige fugle. Sådan en ville jeg gerne eje. Den skulle stå og modtage gæster i min opgang. Og nikke fornøjet hver eneste gang nogen kom for at besøge mig.
Sådan en fætter er der ikke plads til i kufferten, men det kunne jeg ellers godt have tænkt mig.

Sådan en fætter er der ikke plads til i kufferten, men det kunne jeg ellers godt have tænkt mig.


Norge er et vidunderlig skønt land. Jeg tror ikke, jeg har set noget smukkere i sol eller klædt i vinterdragt.

