Tags

, , , , , ,

Er der noget mere romantisk end et bryllup i hvidt?

Er der noget mere romantisk end et bryllup i hvidt?


Jeg har aldrig gået op af kirkegulvet i en smuk hvid kjole og har heller ingen planer i den retning, men indrømmet jeg forstår godt de unge piger og måske mænds lyst til at gennemføre denne tradition. Det er da hamrende romantisk. Og det er virkelig skønt, at klæde sig smuk på og gå til fest. Det gør vi alt for sjældent efter min mening – altså klæder os smukt på og fester. Så var der anderledes gang i den slags traditioner i min barndom og ungdom. Men netop takket være disse store familiefester ved barnedåb, konfirmation, bryllup, runde fødselsdage og mange flere lærte man sine mange fætre og kusiner at kende. Morbrødre, mostre og fastre og onkler. Bedsteforældregenerationerne og egne forældres venner blev en del af den storfamilie og de traditioner, der knyttede bånd. Det kan jeg bestemt godt savne, at mine børn og børnebørn blev en større del af.
I dag oplevede jeg præcis det som er vigtigt. Søstre, brødre til brud og brudgom mødte frem og alle havde de små unger i alderen 4-0 år, der på kryds og tværs gjorde højtidligheden i kirken til noget meget vedkommende. Ikke mindst da en lille niece vandrede op til alteret og satte sig på brudens skød.
Og for os “gamle” var det en kærkommen lejlighed til at blive opdateret på hvis barn, der var hvis og hvor gamle børnebørnene efterhånden var blevet.
Sankt Lukas lagde deres store gamle have til receptionen efter vielsen og vejret viste sig fra sin smukkeste side. Ikke for varmt og ikke for koldt. Champagnen forblev kølig og den flotte kage smeltede ikke. Et strålende arrangement.
Gode veninder var mestre for kagebordet og traditionen tro skar brudeparret for og fodrede hinanden med den lækre spise.

Gode veninder var mestre for kagebordet og traditionen tro skar brudeparret for og fodrede hinanden med den lækre spise.


Resten af eftermiddagen blev brugt til at købe planter og se på, at min søn udfoldede et nyt talent som Den Lille Gartner på sin altan. Jeg må sige, at det var en meget, lækker oplevelse at sidde der i alt det grønne og se ud over en spændende og livlig bydel. Jeg bliver så glad, dels over at blive spurgt til råds og få lov at være en del af noget og dels over, at han trives så fint i sine nye rammer.

