Tags

, , , , , ,

Et eneste ord befrier os fra livets byrder og smerte. Ordet er kærlighed - Sofokles

Et eneste ord befrier os fra livets byrder og smerte. Ordet er kærlighed – Sofokles


“En dreng gik på en strand med sin far. Stranden var fuld af søstjerner, der var skyllet op på land. Da drengen begyndte at samle dem op og lægge dem forsigtigt ud i vandet, sagde hans far: “Det er spild af tid! Der er 100.000 søstjerner her på stranden, og du kan ikke redde dem alle. Hvilken forskel gør det?” Drengen samlede endnu en søstjerne op, lagde den ud i havet og sagde: “For dèn her …. gør det en forskel!”
Når afmægtigheden over verdens komplekse problemer og hastige udvikling den forkerte vej, griber fat i mig, prøver jeg at slippe tungsindet ved at gøre de små forandringer, jeg kan magte. Om det så kun er at være venlig og hjælpsom overfor mennesker på min vej. Omsorgsfuld overfor dem jeg møder og sende et smil. Det sidste lykkes, tror jeg, for der er så mange mennesker der smiler til mig når jeg cykler eller går rundt i byen. Så bliver jeg glad og tænker, at vi har foræret hinanden et godt lille glimt.
Måske er der noget om det der med at det vi sender ud i verden, er det der kommer tilbage. I hvert fald hvis vi sender det ud, uden bagtanke om gengældelse, men blot for at give.
Og i det små gør det en forskel – jeg har oplevet det. En af mine søde veninder ringede og midt i samtalen, siger hun pludselig helt umotiveret: “Du sender god energi ud”. Tak! og sådan er det gået slag i slag i dag. Alle de mennesker jeg har mødt, talt med eller skrevet med i dag har været virkelig søde og venlige mod mig. Det gav mig overskud til at give det videre til Molly som kom på besøg med sine forældre. De havde en overraskelse med til mig og de var glade.
En ukendt ringede og efter nogle noget formelle indledninger blev det også en overskudssamtale. Det vi gør, gør en forskel. Lad os gøre nogle positive forandringer.
I aften går jeg vist i seng med et smil om læben.

