Tags

, , , , , ,

Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk Kemi og Louise Raith Sørensen fra COOP var fremragende oplægholdere.

Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk Kemi og Louise Raith Sørensen fra COOP var fremragende oplægholdere.


Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk Kemi og Louise Raith Sørensen fra COOP leverede dygtigt nuancerede og ikke frelste oplæg til debat i Omstillingscafeèn i Informations lokaler her til aften.
Skønt jeg opfatter mig selv som en vidende forbruger, undres jeg til stadighed over alt det, jeg ikke ved. Jeg vidste godt at COOP`s er medlemsejet og der ikke sidder nogle fede aktionærer og skummer fløden, hver gang jeg har købt en liter i modsætning til andre supermarkedskæder. Alene af den grund er det oplagt at lægge sine indkøb i en COOP`s butik Brugsen, Kvickly eller Irma blot for at nævne nogle af dem, men hvad jeg ikke vidste, er det helt unikke arbejde der foregår i kæden for at beskytte os forbrugere mod hormonforstyrrende-, kræftfremkaldende, allergifremkaldende stoffer, mod skadelige neurologiske påvirkninger og skadelige miljøpåvirkninger i de produkter som kan købes i deres butikker. Fremover bør man efter min mening vælge Danske Supermarkeder fra og støtte det arbejde der foregår i COOPs. Vi kan ikke ændre hele samfundet, men forsøge at vælge vore indkøb med mere ansvarlighed.
Hvis jeg har forstået det rigtigt undgår man f.eks. PVC i alle produkter i COOP´s butikker. Specielt produkter til børn har stor opmærksomhed. Tænk hvis vi kunne give vores børn en giftfri barndom. Det ønsker man meget, når man har set billeder af små barneansigter fuldstændig vansiret af vådservietter.
Der stilles krav om kvalitet, miljø, etik og fødevaresikkerhed til COOP`s egen produkter såvel som til de produkter der købes fra andre leverandører. Det betyder ikke, at der ikke findes varer i butikkerne som er problematiske, men der arbejdes bevidst med at gøre situationen bedre. I øjeblikket f.eks. med udfasning af fluorerende stoffer i emballage.
Det er ikke kun op ad bakke fordi mange forbrugere fortsat vægter kvantitet frem for kvalitet og er ligeglad med om burhønsene og andre dyr lider, men den nye regerings minister på området gør det ikke nemmere nu, hvor hun har ændret et lovforslag om forbud mod de farlige fluorerede stoffer til et vejledende cirkulære.
Vidste du for resten at du altid kan stille spørgsmål om særligt problematiske kemikalier i møbler, legetøj, elektronik m.v. til forhandleren og han/hun skal svare dig indenfor 40 dage?

