Tags

, , , , ,

Smagfuldt indrettet og med udsigt over havnen. Sol fra morgenstunden og midt i byens hjerte.

Smagfuldt indrettet og med udsigt over havnen. Sol fra morgenstunden og midt i byens hjerte.


Jeg bor ofte på bed and breakfast når jeg rejser. Tit overraskes jeg af venlige mennesker, interessante mennesker og sjove sovesteder. Denne gang er det helt i top.
Midt i min barndomsby i hjertet af gamle Randers sidder jeg nu og kigger ud over havnen. bevares det er ikke den havn jeg husker med kulbåde, ler til flisefabrikken og så videre. Nu er her anderledes renskuret og pynteligt og helt stille. Solen vækkede mig, lige midt i ansigtet fik jeg en godmorgenstråle og så var det op og i bad og ud på gaden for at finde et morgenmadssted. Men her lukkes ikke op før kl. 10.00. Til gengæld åbner Føtex kl. 7.00 og i deres såkaldte bistro kan man spise stor brunch med kaffe og juice for kr. 50,00. jeg blev mæt og glad for at være en af de første. Thi her stikker provinsboerne fingrene ned i brødkurven og knækker bacon af i passende mængder med klørfem. UAH! jeg fik kun den ene portion efter det syn.
På den fine Østervold var der loppemarked og gader og butikker vågnede så småt. På det gamle torv måtte jeg lige en tur og se koner og mænd, som i min barndomstid stå ved boder med deres egne grøntsager. Det duftede overordentlig dejligt af nyplukket dild, nyopgravede kartofler og gulerødder og alskens andre sager.
Tilbage til mit logi hvor værten skulle hjælpe mig med at komme på nettet. Tænk at det kan være så svært at knække en kode. Nu lykkedes det.
Bagefter skal jeg prøve at skrive stikord til en lille tale. Bruden har til min store overraskelse et håb om at faster Ilse siger et par ord.
I aftes besøgte jeg min barndomsmose – der hvorfra jeg husker mine første barneår. I en lille landejendom uden lys, indlagt vand og ingen das. Maden blev lavet på et gammel brændekomfur og vandet hentet ved en pumpe temmelig langt borte. Kakkelovnen i stuen var eneste varmekilde udover komfuret, men jeg husker det netop for det naturlige hvor vi gik i bare fødder og legede mellem mosehullerne.
Mosen er blevet ret lille. her bygger man også tæt på. Dog genkender jeg enkelte pletter som er bevaret.

Mosen er blevet ret lille. her bygger man også tæt på. Dog genkender jeg enkelte pletter som er bevaret.

