Tags

, , , , ,

Lektor og antropolog Mikkel Bille holder oplæg om ødelæggelsens logik.

Lektor og antropolog Mikkel Bille holder oplæg om ødelæggelsens logik.


Jeg er ikke blind for, at der er en helt masse som jeg intet ved om eller ved meget lidt om. Det har jeg faktisk for længst forstået, men med stor undren faldt tiøren først i dag for alvor omkring udsagnene: “Der findes rigtig mange sandheder” og “Intet er sort hvidt”. Godt nok har jeg instiktivt fornemmet, at der var noget om snakken. Men sådan rigtig forstået det? Mange vil nok tænkte, at det var da lige ubegavet nok, men bedre sent end aldrig.
Hvor kom det nu fra? “Jo!” I morges tumlede jeg forsinket ud af sengen og styrte over hals og hoved af sted på min cykel til Information for at høre Mikkel Bille fortælle om Ødelæggelsens logik under Golden Days Paraplyen.
For det første glædede jeg mig over endnu engang at høre på et menneske som ved noget. Altså virkelig ved noget, men som også har holdning nok til at turde stille spørgsmålet om hvorfor historiske genstande – her kulturarv – ødelægges. Vel og mærket fysiske beviser. For det er temmelig sjældent vi hidser os op når ikke håndgribelig kultur arv smadres i form af mennesker som gennem traditioner opretholder gamle håndværk. Lever som oprindelige folk med sæder og skikke. Sange og danse blot for at nævne noget.
Og under hans spændende foredrag gik det helt op for mig at UNESCO`s liste over verdenskulturarv helt igennem er en politisk affære – arkæologi er smask fyldt med politik. Vi ændrer eller fastholder tiden af politiske og ideologiske grunde. Eksemplet med Bamiyan Buddaherne er godt til at illustrere dette. Da Afganistan søgte UNESCO om beskyttelse af området blev der sagt nej. Da man truede med at ødelægge buddaherne meldte Metropolitan Museum sig og ville gerne betale, svaret var, at når Vesten sanktionerede, at børn og gamle kunne sulte ihjel på grund af vores vestlige restriktioner, skulle vi ikke komme her og købe gamle statuer.
De ødelæggelser der i øjeblikket pågår i Syrien skjuler formentlig eller også for svimlende beløb, handel med antikviteter og er således en glimrende måde at donere penge på til den grufulde krig. Det ville jeg aldrig have haft fantasi til at forestille mig, hvis ikke en vidende mand havde fortalt mig det. Viden er bare ikke nok og vi kan vide eller ikke vide mange forskellige ting uden rigtig at forstå. Først i dag forstod jeg i hvert fald, at der kæmpes kampe mellem forskellige former for uvidenhed og der findes mange former for sandhed.

