Tags

, , , , ,

Ville du stå og se på at mennesker drukner for øjnene af dig?

Ville du stå og se på at mennesker drukner for øjnene af dig?


“Før han affyrede skuddet, løftede kommandanten for Einsatzgruppen det jødiske barn op i luften og sagde: “Du må dø, så vi kan leve”.. andre tyskere efterrationaliserede mordet på det jødiske barn på samme vis: Det er dem eller os. I dag tænker vi på nazisternes Endløsung som et mørkt teknologisk apeks, men den endelige løsning var konkrete drab på mennesker på klos hold under en krig om ressourcer. Den krig, der anbragte jøderne under tysk kontrol, blev udkæmpet, fordi Hitler mente, at Tyskland havde brug for mere terræn og mad for at overleve og opretholde dets levestandard – jøderne og deres ideer udgjorde en trussel mod hans voldelige ekspansionisme.” Sådan skriver Annegrethe Rasmussen i en artikel om Timothy Snyder s nye bog og forståelsen af folkemord. Timothy advarer og peger på at det samme kan ske igen. Migration, knaphed på mad og vand samt klimaforandringer som globale faktorer, der kan udløse katastrofen og lede til nye massakrer og syndebukke.
Jeg kan ikke lade være at spørge mig selv om det er begyndt, idet jeg ofte hører argumentet: Det er dem eller os. Vi har ikke plads og overskud nok til at dele med dem. Og lignende af samme skuffe. Og tro mig flygtningestrømmen er ikke en forbigående situation. Den vil fortsætte og tage til i styrke i takt med at flere og flere steder på joden bliver uudholdelige at bo og overleve i. Grænsekontrol vil formentlig blot give endnu mere vind i sejlene til menneskesmuglere og deres metoder.
I går talte jeg med en ungarsk kvinde som uddanner sig på Københavns Universitet. Hun spurgte mig forsigtig hvad jeg syntes om flygtningeproblemet. Jeg svarede, at jeg ikke er stolt ved at være dansk og skammer mig især over vores politikere og deres manglende handlinger. Kriminaliseringen af mennesker som viser deres medmenneskelighed og handler. Så spurgte hun om jeg havde set flygtningene i Ungarn smide deres mad i skrallespandene og nægte at drikke det udleverede vand. det havde jeg ikke lige på nethinden, hvortil hun fortalte, at de ungarnske myndigheder og pressen havde vist sådanne billeder for at nedgøre flygtningene. Men at sandheden – det vidste hun var sin familie dernede – var den. At den mad man havde udleveret til flygtningene var lettere forgiftet med det resultat, at der var opstået diare` i den helt store stil hos de store grupper af sultne og tørstige flygtninge. Men at de efterfølgende ikke turde spise eller drikke det mad og det vand som myndighederne udleverede. Hun var frygtelig ked af det og sagde, at der var mange flere uhyggeligheder som blev fordrejet og fortiet.
Det tror jeg på. Hvad er forskellen mellem at skyde et barn på klods hold eller dræbe det med sult, ingen vand, ingen behandling og omsorg?

