Tags

, , , , ,

Danseglæde - de unge damer gav den med dirty dance for fulde gardiner.

Danseglæde – de unge damer gav den med dirty dance for fulde gardiner.


Uha! Det blev sent igen og nu sidder jeg her med ostemad og kaffe. Det er alt, alt for sent, men sulten plagede efter 3 stive timer på dansegulvet og tidlig aftensmad/frokost.
Jeg er så heldig, at jeg blev bedt om at være vikar på to hold her til aften. Det kørte bare og hvem kan undgå, at blive glad når musikken spiller og der tages dansefatning. Nogle af de spanske udtryk for dansekoreografien begynder at bundfælde sig. Dem håber jeg, at jeg kan huske dem, når vi står i dansesalen i Buenos Aires og skal instrueres af argentinske undervisere.
Hvis ikke det var fordi det gjorde så ondt i fødderne, kunne jeg danse hele natten og tankerne går tilbage til min barndom- og ungdoms forsamlingshusballer med levende musik. I “mit” forsamlingshus var det sygekasseformanden på violin, hans kone på klaver og af og til en ekstra mand med harmonika. Så gik det over stok og sten med en 6-tur til Vejle. Den toppede høne, vals, rumba, samba og meget mere. Alle kunne danse og karlene havde gode kræfter og kunne svinge pigerne, der hvinede af fryd og skørterne susede. Hvis to mand så sig glad i den samme pige, gik de udenfor og ordnede sagen og den stærkeste kom ind og dansede videre med den udvalgte. Den slagne blev trøstet af de andre med citron vand og snaps, som lå gemt i vejgrøften – for det var afholdsbal. Der var altid masser af ekstradans og som jeg husker det, gik vi sjældent hjem før det begyndte at lysne.
Tiderne har rigtig nok forandret sig, men jer er så glad for, at det igen er lykkes at komme til at danse. Og til min store undren er der faktisk flere på min alder der danser tango, end der er unge mennesker. Jeg troede det ville være lige omvendt.
Rejseprogrammet til Buenos Aires er udkommet og vi bliver så vidt jeg kan forstå 15, der tager af sted.

