Tags

, , , , , ,

Det er koldt på toppen, men en flot udsigt.

Det er koldt på toppen, men en flot udsigt.


Det er som om jeg har været der selv. Sidder med en underlig fornemmelse i maven, som en slags underen over at jeg overlevede turen. En uforklarlig følelse. Men det handler om, at jeg har været på toppen af Mount Everest i eftermiddag. På film forståes. Men når man selv har prøvet at gå op i ca. 5000 meters højde og følt den bidende vind. Oplevet solen, varmen og kulden. Været udmattet af den tynde luft og kun har haft et i hovedet: Den en fod foran den anden, videre, videre. Så får man en lille, bitte fornemmelse af hvad det er de laver disse seje, eventyrlyste og vovemodige mænd og en kvinde i filmen baseret på en sand historie: Everest.
Jeg måtte også lige finde mine fotos fra Sarangot ca. 1600 m i Nepal, hvorfra jeg en tidlig, tidlig morgen stod op og vandrede af den stejle bjergsti for at se solen stå op over Annapurnatoppene og gennem kikkerten se sneen hvirvle omkring højt deroppe. Måske netop derfor følte jeg det, næsten som om jeg gik sammen med bjergbestigerne i dette vanskelige og barske område.
Og for et øjeblik var vi tilbage i Katmandus hurlumhej og alle minderne kom væltende.
Jeg har mødt sherpaerne og beundret disse beskedne, seje mænd, som må tjene til føden ved at fragte grej op og være guider for udenlandske vovehalse. Jeg har mødt deres koner og børn længere nede af bjergsiderne. Fattige, frysende og til tider meget sultne. Men altid meget venlige og utrolig hjælpsomme.
Det var dejligt at have min egen dreng ved siden af mig og bagefter blive inviteret på middag i has dejlige lejlighed. Her stødte datter og svigersøn og en ven til. Det blev en dejlig aften og jeg er dybt taknemmelig for, at være mor til disse prægtige børn og have “overlevet” filmen. Den har ikke fået en rigtig god kritik. Det forstår jeg ikke helt. Jeg syntes den var fremragende og den gav også nogle gode menneskeskildringer, men det kan jo være jeg ikke helt kender de enkelte bjergbestigeres liv. Ære være med dem.

