Tags

, , , , , ,

Der var ikke meget eskimo over den forestilling.

Der var ikke meget eskimo over den forestilling.


Af og til finder jeg overskrifterne på en udstilling er lavet for at trække husarene til. Der var i hvert fald ikke så meget eskimo over forestilling på Ordrupgård i dag, at jeg fik indfriet mine forventninger. På den anden side forstår jeg naturligvis godt, at der skal trækkes gæster til, hvis økonomien skal kunne løbe rundt. Når det er sagt, er det da en udmærket lille udstilling, som man kan blive en anelse klogere af.
Men det er slet ikke det der har optaget mig mest i dag. Det har til gengæld den mand som ser ud til at være dømt uden rettergang og uden retssikkerhed på grund af politiet misrøgter deres rolle som opklarer og ikke som dømmende mangt. Pressen følger som blodhunde sulten og lystigt i det udlagte spor, uden et eneste øjeblik at stoppe op og forstå, at den er ved at hænge en syg mand i galgen.
En mand er muligvis radikaliseret (hvad betyder det?) og har stukket efter en betjent – så vidt jeg kan forstå. Opklaringen og beviserne er ikke løftet. Der er derimod også udsagn om, at manden er psykisk syg, men pyt lad os endelig få brugt Terrorloven og retorikken, så vi kan skræmme befolkningen og indirekte “true” dommerne til at mene det politiet har besluttet.
Jeg er ikke kun bekymret for manden, der er uden chance for en retfærdig behandling og dømt på forhånd. Jeg er også dybt, dybt bekymret ved den fortsatte brug af den retorik der finder sted i vores land og over at retssikkerheden skrider næsten for hver dag der går.
Var det ikke sådan det begyndte med jødeforfølgelsen op til og under 2. verdenskrig?
Endelig kan sagen jo også bruges til at fortsætte skræmmekampagnen omkring flygtningene og om muligheden af at terrorister lister sig ind i vores “smørhul” af et land. Føj og atter føj hvor er det ulækkert.
Tak Bonnesen for dit flotte indlæg i radioen i morges. Det er skønt, at der findes mennesker som dig, der har ordet i sin magt og med faglighed og fylde kan stille fornuftige spørgsmålstegn ved det der foregår.
Pas på mennesker. I kan selv få ørene i maskinen før I aner det. Det kræver kun at I befinder jer på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. I vil næppe bryde jer om, at I ikke kan stole på systemet, dommerstand- og stole hvis det skulle ske.

