Tags

, , , , ,

Den Haitianske kunst er utrolig mangfoldig. Et lille fattigt lands forbløffende rige og selvstændige historie fortalt af individualister.

Den Haitianske kunst er utrolig mangfoldig. Et lille fattigt lands forbløffende rige og selvstændige historie fortalt af individualister.


NØJ! Hvor jeg nød min seng i morges. Jeg har fundet silkedynen frem og den er næsten ikke til at forlade på en lørdag morgen, hvor jeg bare har fri. Lister ud efter avisen og midt i læsningen. GISP! Jeg har en aftale, ser på uret. 30 min. til at blive vasket, komme i tøjet og når toget. Afsted, afsted i solen og det stille morgengry.
Møder veninden og sammen tager vi på ny til Galerie Knud Grothe for at nyde Haiti – Det fortabte paradis. Der er sort af mennesker udenfor. Ikke så meget på grund af billederne gætter jeg. Men fordi filmanden, forfatteren og haiti-eksperten Jørgen Leth kommer og læser udvalgte digte op. Jeg når ind til bageren og får mig en kop take away kaffe. Gider ikke vin og skaldyrssalat til morgenmad.
Åh! Disse billeder i al deres farvepragt. Naivistiske skønheder der oser af charme. her er ingen sur og trøstesløs hverdag. Nøden og råheden findes ikke. Det gør drømmene. Lyserøde huse, mennesker i pagt med natur og dyr. Billeder der bugner af frugter. Himmel og hav. Jeg bliver så let og glad. Optimismen indfinder sig. Det bliver en god dag. Lyserød lørdag er tilstede og jeg køber lyserøde hårelastikker for at støtte kræftens bekæmpelse.
Så kommer han.
Jørgen Leth læser op.

Jørgen Leth læser op.


Egentlig har jeg vist aldrig brudt mig om ham. Men han har sit gadedrengesmil og glimt i øjet i behold. Han giver den ikke for lidt og fine Gentofte fruer bag mig hviner stille – af fryd? Alle stimler sammen for at lytte og digtene er helt bestemt hans. Jeg synes bedre om ham efter denne oplevelse. Måske er han slet ikke så “slem”. Måske er det bare mig som er super borgerlig.
Spadseretur gennem vores solbeskinnede hovedstad, lækker frokost og senere en tur på Davids Samling for at se en særudstilling om indiske landsbyer. Nu hjemme med trætte, trætte fødder. De nye indlæg virker ikke helt efter hensigten. Bare jeg dog finder en løsning, inden jeg skal stå danseklar i Buenos Aires.

