Tags

, , , , , ,

Mad og mad er mange ting. Her noget i festlige farver og uden kød.

Mad og mad er mange ting. Her noget i festlige farver og uden kød.


Når jeg står i køkkenet og laver mad af gode råvarer, føler jeg mig rig og meget privilegeret. Det gør jeg nu og imedens hører jeg i radioen et interview med en franskmand, som lever økologisk. Det er meget mere end af spise økologisk, det er at leve i en slags samarbejde med naturen. Han er en af Frankrigs mest efterspurgte foredragsholdere. Han har desuden stået i spidsen for et afrikansk lands landbrugspolitik (jeg husker ikke hvilket). Han bliver som alle andre spurgt om hvad vi enkelte små mennesker kan gøre ved, at det er vækstpolitikken og ødelæggelsen af jordkloden og menneskeheden der er i højsæde. Han svarer med en herligt indiansk talemåde:
“Under en skrækkelig skovbrand hvor alle dyr og planter var på vej til udryddelse, flyver en lille, bitte colibri utrætteligt frem og tilbage med en vandråbe i sit næb, som den lader falde ned i det brændende inferno. Et bæltedyr spørger den hvorfor den gør det, for den kan jo ikke slukke skovbranden. Den lille fugl svarer, at det ved den godt, men den kan yde sit bidrag”. Og tænk engang. Det kan vi da prøve. Yde hver vores til en bedre verden. Mange bække små, kan gøre en større å. Det trøster mig i hvert fald. Følelsen af at kunne gøre bare en lille bitte smule.
Den franske foredragsholder sidder på en bænk op af sin husmur og man hører tydeligt fugle synge. Det godt bevis på, at der dog er pletter hvor livet endnu trives.
Fra mit vindue ser jeg ud på træerne og er glad for at de står der. Der er kastanjer, og valnøddetræer. Hasselbuske og kirsebærtræer. Rødtjørn og vilde æbletræer. Alle er nu klædt i deres spraglede efterårsdragt og glinser lidt i regnen. Hvor er det dejligt, jeg har sådan en udsigt til et levende hegn og sted til fuglene. Vi har ikke mange, men her er flere end ude på landet med de sprøjtede marker og stenhårde agre, hvor regnormene er flygtet eller ikke eksisterende.
Gid vi ikke blot kan bevare naturen, men få den til at vokse og trives bedre.

