Tags

, , , , ,

Der er mange demonstrationer her. Og med god grund .Forskellen på rig og fattig er stor og sikkerhedsnette stormasket hvis det findes.

Der er mange demonstrationer her. Og med god grund .Forskellen på rig og fattig er stor og sikkerhedsnette stormasket hvis det findes.


I morges stod jeg rimelig tidlig op. Frøs som en lille hund hele natten og måtte til sidst stå ud af sengen for at undersøge om der var flyttet pingviner ind. Det viste sig at vinduet var blæst op og var en del af grunden til det kølige natteleje. Efter min gode morgenmad ville jeg gå i supermarkedet for at hente vand. På vejen skal jeg over – vist nok verdens bredest boulevard Avenido 9 de Julio. Jeg har ikke helt fået talt vognbanerne, men ca. 18, pluse 4-6 stykker hvor busserne kører og hertil den brede stribe i midten med lidt grønt. Imellem to af disse vognbaner foran et stort mindesmærke har nogle indianere slået deres telt op. De må have boet der længe, efter snavset på teltet at dømme. Foran teltene stiller de nogle borde op og sælger lidt husflid og det er også her vi kan donere nogle penge. Jeg tror nok det er en slags protest mod, at deres oprindelige land er forsvundet og deres livsvilkår ødelagt. Af og til ser jeg små børn derinde. Jeg ved ikke hvor mange. Men her til morgen sad en ung mor med en lille pige på skødet, medens storesøsteren på 4-5 år legede med en plastiktrillebør under et af bordene. Jeg tør ikke tænke på hvad de indånder af udstødningsgas og hvor lidt de har mulighed for at blive stimuleret. Jeg ved ikke hvordan man skal hjælpe alle de små og store mennesker her? Gøre opmærksom på hvor uretfærdigt det er, spise færre bøffer og holde op med at putte regnskovssoya i vores grise. Vi må jo starte et sted. I supermarkedet kunne jeg ikke lade være med at købe frugt og nogle sjove flasker med yougurt til ungerne. Lidt nervøs for hvorledes de tog imod det gik jeg på vejen hjem forbi igen og afleverede det sammen med en mindre donation. Jeg tror de voksne accepterede det og børnene er som andre børn glade for overraskelser og gik straks ombord i posen.
Ved en snak med en ung kvinde ved en ad demonstrationerne forstår jeg, at volden mod kvinder er tårnhøj. Hvis min opfattelse er rigtig dør en kvinde hver halve time på grund af vold og overgreb. Det er forhåbentlig i hele Argentina og ikke kun her i byen. Skønt det er i grunden ingen trøst.
Jeg beder virkelig om, at danskerne sætter hælene i før det er for sent mod afmonteringen af vores såkaldte velfærds stat. Vi er allerede ude på et skråplan.

