Tags

, , , , , ,

Laureles er en af de efterhånden få autentiske saloner eller barer hvor man synger og danser tango, som for år tilbage.

Laureles er en af de efterhånden få autentiske saloner eller barer hvor man synger og danser tango, som for år tilbage.


Fredag aften kørte vi til et område i Buenos Aries på den anden side af floden og på grænsen til La Boca. Dette kvarter har tidligere været præget af megen fabriksvirksomhed og mange gammeldags eller oprindelige barer hvor argentinske cowboys kom og drak, stak en på tæven eller det der var værre med en kniv. Sang deres hjemlands sørgmodige sange og de lokale dansede tango. Nu er der ikke mange af den slags steder tilbage. Præcis som de gammeldags værthuse på Vesterbro, hvor jeg boede engang.
Det var meget livsbekræftende at opleve stedet. Publikum var højt oppe i årene, naturligvis også nogle lidt yngre og et par børn. Men som sagt flest ældre. En herlig guitarist spillede og så kunne man skrive sig på en liste og synge for publikum. Der var flere ikke helt dårlige imellem. Vores to dejlige argentinske guider og danselærer sang også. Det lød rigtig dejligt. Jeg har lagt mærke til at to af vore taxidansere faktisk synger meget, meget godt.
Maden var skøn. Lavet på gammeldags grill i køkkenet og meget smagfuld. Jeg ville virkelig ønske, at jeg havde sådan et herligt sted nede om hjørnet. Tænkt at kunne gå ned og spise middag, danse og synge en onsdag aften. Eller naturligvis en fredag aften eller søndag eftermiddag.
Imidlertid kan jeg frygte at endnu flere af disse skønne tango saloner uddør fordi inflationen er rasende høj og stiger priserne på entre, mad, drikke og underholdning daler antallet af publikum og ejeren har ikke overskud til husleje m.v.
Til morgen skinnede solen og det er lunt hvis man holder sig i solsiden. Isende koldt i skyggen og blæsten går gennem marv og ben.
I formiddags har jeg modtaget eneundervisning af Adriàn i et lille danselokale, som han lejer for nogle timer. Han betroede mig, at han har sit eget studio, men ikke inviterer i hvert fald sådan nogle som os derhen, idet prostitution og drogdelere er steget i antal og ved at “ødelægge” hans kvarter.
Det blev en vidunderlig dansetime. Jeg tror ikke han roser nogen uden grund. Men han var tilfreds med mig, skønt der er rigtig mange ting at arbejde med og pudse af på. Nu skal jeg blot forsøge at huske og gøre de ting eller måske rettere undlade at gøre nogle ting når jeg danser.
Vores danske danselærer og guide har virkelig sammensat en tur så vi får lov til at opleve Buenos Aires set fra mange perspektiver Nu er jeg spændt på om det lykkes at komme med til en fodboldkamp. Så kan jeg vist ikke ønske mere.
Adriàn  for åben mikofon. Også smukke Marita sang endog meget dejligt.

Adriàn for åben mikofon. Også smukke Marita sang endog meget dejligt.

