Tags

, , , ,

Nu sidder jeg på mit hotelværelse og forsøger at forstå tangoens væsen.

Nu sidder jeg på mit hotelværelse og forsøger at forstå tangoens væsen.


Efter dagens undervisning forsøger jeg atter at nå ind til en forståelse af tangoens inderste væsen. Denne dans der får det mest kvindelige frem i kvinden og måske det mest mandlige frem i manden, når han i hvert fald påtager sig rollen som leader og står ved den på godt og ondt.
Når jeg danser forkert, undskylder jeg det ofte med, at jeg jo er helt nybegynder og gør fejl. Til det er der ofte blevet svaret, at når det sker fører manden ikke korrekt. Det er er en hård nød at knække, ikke mindst tror jeg for vores skandinaviske mandlige medlemmer. Og måske ligger det efterhånden også vi nordiske kvinder fjernt, at vi trygt kan betro vores krop til et par omsorgsfulde arme, som vil skærme og lede os. Vi mangler af og til tilliden til, at det kan være rigtigt.
Men i dag fik jeg det illustreret ved en dans med den mest professionelle af vore tangodansere. En ny øvelse fungerede ikke. Jeg var naturligvis overbevist om, at jeg var problemet indtil han sagde, at han ikke førte rigtig. Det var svært at forstå, at denne øvede danser overhovedet kunne gøre noget forkert. Men da han havde talt med underviseren førte han på en anden måde og pludselig kunne mine ben finde ud af det.
Det var en meget interessant iagttagelse og formentlig forklaringen på, at jeg danser udmærket med taxidanserne og de “fremmede” på miljongaerne, men ikke rigtig kan få det til at fungere med de mandlige danseskolekammerater som er med. De kan ikke leade endnu. Det er utrolig at opdage hvor lille en bevægelse med torso, der faktisk fører kvinden i den rigtige retning og får hende til at danse og skabe det flow, der er i en smuk tango.
Derfor er der heller ikke noget at sige til, at nogle af de danske kvinder på kurset i dag har været frustreret og utilfredse og nogle af mændene fra danseskolen er ligefrem fortvivlede og har det rigtig dårligt. Ulykken er at alle ønsker og fornemmer det vidunderlige i at kunne hengive sig tillidsfuldt og flydende i tangomusikkens toner på godt og ondt. Muligheden gives blot ikke i tilstrækkelig omfang på kurset, fordi de skandinavisk mænd ikke får tilbudt en dygtig kvindelig taxadanser som kan lede dem på sporet og kvinderne frustreres fordi de nu klart fornemmer forskellen mellem en dygtig leader og en der ikke er parat til at føre dem i dansen.
Ak! Al begyndelse er svær.

