Tags

, , , , , ,

Salon med sang og musik samt dejlig Mortens And.

Salon med sang og musik samt dejlig Mortens And.


Jeg troede ikke jeg kendte Tom Lehrer, men da sangene og musikken først gik i gang følte jeg genkendelsens glæde. Det er morsomt hyggeligt og herligt at deltage i Mariannes saloner. I går med hjemmelavet andestegn, rødkål, surt og sødt. Vi spiste, så vi var ved at revne.
Tom Lehrer lever så vidt jeg ved endnu, men er ikke et menneske som bryder sig om rampelyset og har vist aldrig gjort det. En matematikprofessor der kunne skrive sange med bid og satire. Mennesker har mange talenter når de tør bruge dem.
Lige nu er jeg vildt betaget af Snowden. Tænkt det unge, fantastiske menneske som har vovet alt, for at vi kan forstå hvorledes vores samfund i højere og højere grad er et overvågningssamfund. Han er bare en guttermand, en moderne helt. Og tragisk nok hører jeg i radioen, at USA nu vil dømme hakkere for at have hakket folk personlige oplysninger. Det selvsamme som regering, efterretningsvæsen gør og oven i købet lader oplysningerne gå videre til store globale selskaber. Det er på en eller anden måde helt for meget.
Hør hvad modige Snowden siger om sine overvejelser, før han lod verden forstå hvad der foregik på hans arbejdspladser:
“Menneskers sande værdi måles ikke på, hvad de siger, de tror på. Men på det, de gør for at forsvare det, de tror på.” “Hvis ikke man er parat til at forsvare sine værdier, findes de ikke.”
“Det er os der giver livet mening gennem vore handlinger og de historier, vi fortæller om dem. Mennesker defineres igennem sine handlinger”.
Og om hvor han fik modet fra til at gøre det han gjorde og se konsekvenserne i øjnene: “Når vi giver slip på penge, karriere og tryghed – kan vi overvinde frygten”. Det er der ikke mange af os der tør. Jeg har en gang gjort noget der ligner og det var fantastisk. Aldrig har jeg følt mig så fri, så let, så åben og så glad. Og alligevel tør jeg nok ikke igen.
Man kan blive meget klog af at læse i bogen, Overvåget, en insiderberetning om Edward Snowden, NSA og den Amerikanske Overvågningsstat. Bogen er blevet til eller skrevet af Glenn Greenwald som er en prisbelønnet journalist, jurist med speciale i forfatningsret og forfatter til flere bøger

