Tags

, , , , ,

November vejr af den fineste slags.

November vejr af den fineste slags.


Cykeltur i det smukke novembervejr resulterede i afklaringen af forskellige beslutninger og deres konsekvenser. Hjemme igen kunne jeg nyde resterne af sidste aftens gæstebud til frokost. Falde om på sofaen med endnu en stak aviser og så var det jeg fornemmede, at der manglede noget vigtigt. Ganske rigtig, min frokostkaffe var blevet glemt. Hvor herligt, at have noget til gode. Det betyder at jeg nu medens skumringen falder på, kan nyde både en kop kaffe og skrive på min blog. Begge dele til min store fornøjelse.
Himlen er begyndende blåsort og træerne mod nabobebyggelsen fuldstændig nøgne. Vi har ikke set hinanden siden foråret. Nu forstår jeg på lysene i vinduerne, at mine genboer på den anden side af træbæltet stadig bor der. En måned mere og det vil glitre og glimte på flere af altanerne med lyskæder og flyvende julemænd i kaner. Og igen bliver jeg himmelfalden over hvor hurtig et år er gået og et nyt banker på døren. De små vil sende ønskelister, de store måske også.
Pludselig lytter jeg til radioen. Erhvervslivet ved en fond vil bevilge 50. mill til firmaer der vil ansætte flygtninge. Det lyder for godt til at være sandt. Men først skal der åbenbart fyres en bredside af mod de arbejdsløse – 80.000 – siger han der ikke vil søge de mange ledige stillinger. Sludder Mads Lehbæk. Har I gang i løntrykkeriet af bagdøren? Jeg er helt sikker på, at der vil blive løbet stormløb mod overenskomstmæssig løn, minimumsløn og meget mere under dække af, at flygtninge skal i arbejde. Det er som om der slet ikke findes arbejdsløse i Danmark som gerne vil i job. Og dem der søger og søger bliver konstant beskyldt for at det er deres egen skyld. Hvordan man kan få det til at gælde alle de nyuddannede, som flere gange om ugen sender stakke af ansøgninger afsted, forstår jeg ikke. I går blev jeg vidne til en ung pige, der henvendte sig i kassen i mit lokale supermarked med en ansøgning. Hun gik ganske enkelt fra sted til sted og delte ansøgninger ud og spurgte til mulighederne. Der mangler arbejdspladser til rigtig mange – over 130.000 så vidt jeg ved. Og så har vi ikke talt dem med, der er blevet presset ud af dagpengesystemet.

