Tags

, , , , , ,

Freddy er flyttet ind i det lille hus i byen og hjælper Molly med at fange køer i parken.

Freddy er flyttet ind i det lille hus i byen og hjælper Molly med at fange køer i parken.


Jeg prøver at forestille mig, at det er nogenlunde sådan her, at indvandrer og flygtninge oplever det, at komme til et fremmed land uden at kunne sproget eller kende kulturen. Jeg er naturligvis meget bedre stillet, men alligevel. Jeg kan kender ikke byen og menneskene under huden. Prøver at gøre mig bekendt med slagter, fiskemand og grønthandler. Bare det at blive genkendt giver lidt identitet. Det tager lang tid i supermarkedet fordi det er meget, meget svært at forstå det der står på dåser og poser.
Gik hele vejen ned til den økologiske grønthandler, jeg har fundet. Han har kun sparsomt med grønt og frugt, når man ikke på forhånd ringer og bestiller. Jeg kan ikke tale så godt spansk, at det går an. Men han genkendte mig i dag og var forundret over, at jeg skulle slæbe de to store poser og ikke havde en bil holdende. Hernede er det mega svært at komme rundt uden bil. Nu begynder jeg dog, at have nogenlunde styr på nogle af busforbindelserne og har fundet et par vandrerruter der skal afprøves.
På det lokale turistbureau forstå de kun spansk og det var ikke muligt, at gøre damerne begribelig, at jeg ledte efter et kort over vandrerruter. Måske findes det ikke.
Efter indkøbsrunden – skal have gæster til middag i morgen. Menuen bliver interessant for jeg er meget usikker på, hvad det var for noget kød slagteren solgte mig – kom Molly flere timer før beregnet. Heldigvis havde jeg nået at lægge en pakke i hendes seng, som jeg troede, hun skulle finde, når hun skulle sove. Det kunne jeg godt glemme, hun fandt den, da hun tjekkede sit nye værelse og aben i pakken gjorde lykke. Uvist af hvilken grund fik den hurtig navnet Teddy. Blev anbragt foran på motorcyklen og så begyndte hun at fange køer. Sikken en fantasi. Jeg var slet ikke klar over, at hun havde styr på det med køer og angiveligt en lasso. I 1½ time susende hun rundt med sved på panden og arbejdede ihærdigt som en anden lille landmand.
Til aften skulle vi koge risengrød. Det gik ikke godt. Først var mælken sur. Det bliver den meget let hernede når man køber den “friske” mælk. Afsted ud og købe noget nyt og på den igen. Så kogte skidtet over og efter en større rengøring var der meget lidt grød tilbage. Molly spiste det meste. Der blev kun en lille klat tilbage til nissen. Så nu må mormor for 2. gang i dag spise knækbrød. SURT.

