Tags

, , , , ,

Kongen omdirigeres til en mindre vogn og tænk, så kørte han ned i vores gade.

Kongen omdirigeres til en mindre vogn og tænk, så kørte han ned i vores gade.


IH! Hvor jeg glæder mig, sagde Molly, da vi endelig kunne tage afsted til dagens Hellig Tre Konger optog. Det er årets højdepunkt. En større begivenhed end juleaften hjemme hos os.
Alle sejl er sat til. De lokale samles i grupper – jeg ved ikke hvordan – og arrangerer flotte vogne med forskellige temaer og klæder sig ud. Der var naturligvis en vogn med temaet: Frozen. Og flere andre vogne med figurer som børnene elsker og kender. Det vigtigste er dog de tre kongers vogne med kong Kasper, Melcher og Balzasar. Den sidste og sorte konge er den mest populære.
Børnene var mødt op med store plastikposer, hvilket undrede mig. Men så fattede jeg pointen, da jeg så at kommunens biler kørte med ind imellem optoget fyldt med kæmpe sække med bolcher. Der skulle bare kapres masser af slik.
Det flotte optog begyndte og Molly var ikke sen til at opdage fidusen. Hun kæmpede med de andre unger om at samle slik op, som blev kastet i grams og snart var mine lommer, min håndtaske og hendes ditto fulde af farvestrålende slik.
Vi så fint hele optoget tage sin begyndelse på Puebloens festplads. Det lokale politi og andre mænd i uniform gjorde sig til. Der er simpelthen ikke noget som at se mænd i uniform. De er vilde med det og man kan se deres betydning vokse og de råber i deres telefoner, som gjaldt det om, at få en hær på plads før et kæmpe slag. Lidt grinagtig.
Så susede vi gennem byens små gader for at se optoget gå ud af byen. Hvor heldige var vi lige. Kongerne blev omladet til mindre vogne for at køre gennem vores lille gyde. Og på egen trappesten, blev vi for anden gang skydeskive for slikkastning og kunne se kongerne på tæt hold.
I aften er det en festaften i de spanke hjem og børnene får deres “julegaver”. I morgen er det helligdag og butikkerne for en gangs skyld totalt lukket. Vi har faktisk glemt at købe ind, men vi finder helt sikkert noget at overleve på. Ellers har vi en kæmpe stor skål med slik i reserve.

