Tags

, , , , , , , ,

Når jeg ikke er i Spanien længes jeg efter min formiddagskaffe. Og den skal helst være sådan her, nydes på en lokal café , fordi det er sådan det er.

Når jeg ikke er i Spanien længes jeg efter min formiddagskaffe. Og den skal helst være sådan her, nydes på en lokal café , fordi det er sådan det er.


Fuldstændig opslugt og optaget af tankerne om den bog, jeg læste i nat. Jeg var ude af stand til at lægge den væk, før jeg havde slugt sidste bogstav.
Bogen hedder smertefælden – den psykiske, hjertesmerte der kan opstå i mellem to mennesker som elsker hinanden og som alligevel ikke kan få hinanden, fordi en pagt med et andet menneske, mand, børn, barn, livsindhold forhindrer den totale symbiose.
Bogen er skrevet af Anastassia Arnold som en samtale, en refleksion, en roman – en kærligheds anatomi mellem Simone de Beauvoir og Nelson Algren. Et 16 års langt og intens kærlighedsforhold på tværs af Atlanterhavet, som til sidst må slutte fordi ingen af dem, kan overgive sig fuldstændig til hinanden.
Måske fordi de har mødt hinanden sent i livet. På et tidspunkt hvor de begge har et livsindhold, der ikke står til at ændre. Er det det der sker, når man møder hinanden sent i livet? At en måde at leve på, en prioritering af et eller flere andre mennesker ikke kan ændres, men får den elskede til at føle sig nummer 2 eller endog 3 på prioriteringslisten?
Hvad er det der gør, at man ikke kan gennemføre et sådant kærlighedsforhold, og nyde de stunder og oplevelser man har sammen. Men vil have mere – det hele – og når man ikke får det, så foretrækker smerten ved at trække sig ud af forholdet og leve med sorgen resten af livet. Måske ovenikøbet gå istykker på det.
Her er smerten ved at blive i forholdet, der er uudholdelig for Nelson Algren og han må gå og næsten gå i stykker.
Jeg har faktisk aldrig læst noget af Simone de Beauvoir eller for den sags skyld Nelson Algren. Det får jeg lyst til.
Der er mange genkendelige følelser og oplevelser i bogen, men min egen smerte ved, at så meget kærligt kvinde- og mandeliv går i skuder mudder i den sene alder blev bestemt igen nærværende.
Hvor er det synd og hvor er der skrevet meget om ulykkelig kærlighed og lidt om lykkelig kærlighed.

