Tags

, , , , ,

Da solen stod op kyssede jeg de to søde piger, som havde passet på mormor hele lørdagen farvel og tog på vandretur.

Da solen stod op kyssede jeg de to søde piger, som havde passet på mormor hele lørdagen farvel og tog på vandretur.


Seje, smukke Pia – dansk vandreguide – hentede mig i morges, så jeg kunne deltage i den af Mijas Kommune arrangerede vandretur i Sierra Mijas.
Det blev til 4 timers vandring i de smukke bløde bjerge og vores mandlige guide, som jeg jo ikke forstod så meget af, var en dygtig kender af dyr og blomster.
I en kølig morgen vandrede vi afsted i en duft af lavendel, rosmarin og timian. Bedøvende dejligt og udsigten var formidabel. Interessant gik de første to timer afsted på lavtliggende stier, der egentlig gik på tværs af alting, men ind imellem måtte vi naturligvis tage en stigning for at komme rundt om en dal, et stenskred eller en gammel mine. Min ydmyghed overfor området steg en del, da Pia udpegede en mørk skygge under en gruppe træer. her skulle man ikke skride eller gå fejl i tusmørke. En mineskakt på 10 meter durk ned i dybet åbnede sig.
Guiden besluttede at vise os lidt af minen og gennem et par undseelige huller kom vi i små grupper indenfor. her åbnede sig igen dybe, dybe skakter af den engang så virksomme mine. Her blev gravet til før 2. verdenskrig primært jernmalm.
Den gode guide viste os også smukke og sjældne orkideer og berettede om de mange fyrrerlarver, som er ved at ødelægge landskabet. Den oprindelige Middelhavsskov bestående af blandede træer som eg, kork og fyr og flere andre arter blev efter en voldsom hugst erstattet udelukkende af fyrtræer. grunden er at træerne er nøjsomme, vokser hurtigt og klarer sig uden vand, som bjergene faktisk er tømt for. Men denne monokultur, har som alle andre steder ødelagt landskabet og larverne er blevet for mange og har ingen naturlige fjender. Endnu en trist klimahistorie skabt af mennesker.
Dagen sluttede i Mijas med tapas og dejlig koldt øl og kontakten til en engelsk dame, som gav et lift hjem. På alle måder en berigende og dejlig dag.

