Tags

, , , , ,

Bil-Bil et meget smukt kulturhus med udsigt over vandet gennem en filigran af vinduer og indvendige vægge af blå kakler.

Bil-Bil et meget smukt kulturhus med udsigt over vandet gennem en filigran af vinduer og indvendige vægge af blå kakler.


På mange måder minder Benalmadena om Brønby. Begge kommuner består af tre vigtige byer eller bydele. Brøndby øster, Brøndby vester og Brøndby Strand. I Benalmadena har vi Benalmadena Pueblo, Benalmadena Costa og Arroyo de la Miel (honningbækken) og dermed er der i begge byer med svagt indbyrdes transportnet brug for 3 biblioteker og flere kulturhuse og festpladser.
I dag spadserede jeg ned af bjerget ca. 5 km til kulturhuset på stranden Bil-Bil. Oprindelig bygget som en privat familiebolig i 1930 til en spansk/fransk familie. Indvendig åbner sig et lille mini Alhambra, idet arkitekten fra meget begejstret for arabisk og mudejar stil. I 1937 måtte familien forlade landet og en amerikansk familie købte stedet og brugte det som deres bolig i mere end 30 år. På grund af sin beliggenhed helt nede på stranden blev det stærkt medtaget og efter den sidste ejer en belgier besluttede kommunen at overtage huset og sætte det i stand. Det var dejligt. Det er umådelig smukt udvendig og indvendig og her holdes en del koncerter og ophænges billeder af lokale kunstnere.
I dag var der fernisering på Anna Stebakova´s batikbilleder. Alle malerierne er fra lokale områder og var let genkendelig. Ikke ovenud fantastiske, men udmærkede og hun var en tilsyneladende sød og beskeden russerinde.
Anna var i færd med at hænge billeder op da jeg ankom. Hun var sød og smilende, men kunne ikke engelsk og jeg ikke spansk nok til at vi kunne føre en samtale.

Anna var i færd med at hænge billeder op da jeg ankom. Hun var sød og smilende, men kunne ikke engelsk og jeg ikke spansk nok til at vi kunne føre en samtale.


Vejret var smukt og klar da jeg drog afsted og folk promenerede livligt langs stranden. Senere blev det gråt og køligt og mine nyseture ville ingen ende tage. det er fordi de lommetørklæder jeg har købt er tæske fyldt med en slags ækel parafume. Nok til nærmest at udløse en allergisk reaktion. ARH!
Ved hjemkomsten erfarede jeg, at min 2. artikel er på gaden. Det er herligt og jeg glæder mig til at få den i hænderne.
Endelig kunne jeg i avisen læse, at jordskælvet faktisk har krævet mindst 1 dødsofre i den lille spanske by Melilla på den anden side af Middelhavet og så vidt jeg forstår 26 skadede. Faktisk var der ikke et, men to jordskælv og beboerne i Murcia blev rigtig bange. Her havde man ikke glemt hvad der sket i 2011 hvor et jodskælv krævede 9 døde og store ødelæggelser.
Fik efter min datters anvisning sat penge ind på telefonen og fundet en bus hjem til bjerget. Enhver ny landvinding føles som en fjer i hatten og et skridt nærmere min integration.

