Tags

, , , , ,

På Nationalmuseet var der dækket op til en kærlig aften i anledning af Valentinsdag.

På Nationalmuseet var der dækket op til en kærlig aften i anledning af Valentinsdag.


Ah! Hovr det duftede skønt, da jeg trådte ind over dørtærsklen til mit hjem. Hyacinterne sender en næsten berusende duft ud i hele lejligheden og de har den smukkeste dyblilla farve.
Det blev en lang dag. Først havde jeg virkelig svært ved at komme ud af fjerne og efter et lige så langsomt morgennusseri, måtte jeg opgive punkt 1 på dagsordenen, nemlig at besøge endnu nogle sportsbutikker for at se på udstyr. For slet ikke at tale om, at jeg i farten i går glemte vandingsanlægget til den nye rygsæk. Det der i virkeligheden er årsagen til at jeg skal have en ny rygsæk.
Afsted gik det til Grå Brødretorv for at spise brunch – sent – med en god ven og dansepartner. Det blev et par hyggelige timer, som vi forlængede med en lang eftermiddag i jazz cup for at høre Bob Rockwell og hans “New Trio”. Jesper Thorn og Terkel Nørgaard. de var et par rigtige spillemænd af den dygtige slags. Trommesoloen var forrygende og som Bob Rockwell pointerede, er det nok værd at kigge efter hvor de unge mennesker slår deres folder.
Jeg havde besluttet mig for at lægge vejen forbi Nationalmuseet, som i anledning af Valentinsdag har et spændende program. Her til aften var der masser af kærlighed på programmet i form af musik, drinks film og overraskelser. Som tidligere dybt forelsket i en slædehund, besluttede at gå med på en rundvisning om kærlighed på grønlandsk. Der blev ikke fortalt noget jeg ikke vidste i forvejen, men de mange smukke genstande i den udstilling fik mig til at spekulere på om der i Grønland findes en lige så fin museumssamling – ellr om grønlænderne skal til København for at kigge på deres egen historie.
Til gengæld var der noget andet jeg ikke vidste: Hvis man skulle være tiltrækkende i Japan i 1600-1870èrne og være med på moden, skulle man farve sine tænder sorte med sværte af jernsmuld, te, risvin og lim. Det passede fint til et hvidpudret ansigt. Ved at gnide en pose med risklid mod ansigtet eller vaske med nattergaleekskrementer, kunne man få en fin teint. Ligesom jeg ikke vidste noget om Ghanesiske frugtbarhedsdukker. Det sidste fik mig til at spekulere på om gamle danske singler i stedet for at bruge datingsider, skulle lave sig en kærlighedsdukke, som man kunne bære i et klæde på ryggen eller måske i inderlommen.

