Tags

, , , , ,

Foråret er på vej. Når solen skinner lyser græsset nærmest unaturligt grønt.

Foråret er på vej. Når solen skinner lyser græsset nærmest unaturligt grønt.


Det er rigtig, rigtig svært at bevare optimismen når jeg hører radio, ser TV og læser de trykte medier. I går var der faktisk en journalist, der i et debatprogram nævnede muligheden af en tredje verdenskrig. Han satte ord på den frygt, som vi er mange, der prøver at fortrænge.
Som barn, født nogle år efter 2. verdenskrig, var de voksne som omgav mig endnu forfærdelig påvirket af hvad der var sket. Og mine bedsteforældre kunne endog huske første verdenskrig. Der var endnu knaphed på mange varer og i min familie var det uudtalte historier om en morbroder som måtte flygte til Island på grund af hans modstandarbejde. En stor hemmelighed om min elskede moster, der havde en søn – min fætter – hvis oprindelse fortonede sig til en rejse til København og senere denne dreng tilbagevenden til familien. hvem var hans far? Hvorfor var det så hemmeligt?
Som ung tegnede alt godt. Der var en fremtid, der kun kunne blive bedre. Det var ikke nemt, men de heldigste af os fik en uddannelse og alle fik vi bedre jobs og vilkår end mine forældre havde haft. Der var en stiltiende opfattelse af, at der aldrig ville udbryde krig igen. Ingen ville opføre sig så grusomt, hensynsløst og uvidende, at tiden op til og udbruddet af krigen kunne gentages.
Freden varede så kort – 70 år er ikke lang tid – nu ved vi os ikke længere sikre.
Derfor forbliver mit TV i sort og radio udsendelser begrænses og vælges med omhu. Jeg læser og stander når jeg får forstoppelse. Ikke for at stikke hovedet i busken eller vende ryggen til, men for at bevare så meget mod og optimisme, at krudtet kan forblive tørt og jeg med en vis forstand kan vælge mine kampe med omhu.
Et middel er også at glæde sig over de små ting og øjeblikke. Som i morges da jeg trådte ud af svømmehallen. Det øjeblik var hele dagen værd. Glæder mig over, at jeg har en affaldsskakt, så jeg ikke skal ud i kulden med min affaldspose. Er taknemmelig for at have økonomi til at gå i Super Brugsen og købe aftensmad uden skelen til hvad det koster, men kun skele til hvad jeg kan lide. Lykkelig for at kunne vaske mit tøj og hænge det til tørre i et fint rent rum. Glad for at der kommer rent vand ud af hanen endnu og meget, meget mere.
Men freden bevares kun, hvis vi mennesker opfører os fornuftigt og ikke lader stå til.

