Tags

, , , , , ,

Et meget smukt træ er i forårshumør og spreder i sin sarte yndighed glæde i parken.

Et meget smukt træ er i forårshumør og spreder i sin sarte yndighed glæde i parken.


Talen faldt på kvinderens gennemsnitsalder i DK. Så vidt jeg ved er den 82 år. Det betyder at jeg har ca. 15 år tilbage endnu, hvis jeg altså er gennemsnitlig og det kan vi jo ikke vide noget om. Vi blev hurtig enig om, at det egentlig ikke er ret lang tid og jeg blev helt eftertænkning, der er jo så meget endnu, jeg gerne vil nå. Men inden jeg fik tænkt helt færdig omkring min to do live liste, faldt spørgsmålet eller kommentaren: “Jamen, man begynder vel også at være lidt mæt af dage i din alder”? Og nej, det er jeg ikke. Men har tænkt, at jeg vel bliver det, hvilket jeg synes er ret smart. Jeg har bestemt lyttet til og ofte undret mig over, at mennesker kunne finde på at sige noget i retning af: “Nu gider jeg ikke mere”. Eller: “Nu er jeg træt og vil gerne slippe afsted”. Hvad det er der sker, når man kommer dertil, ved jeg ikke. Kun, at det vist ikke blot er et spørgsmål om biologiske år. Vist nok heller ikke et spørgsmål om fysisk formåen eller mangel på samme.
Jeg hørte for nylig om en mand, har glemt hvem, der havde spurgt en hel del gamle om hvad der var sværest ved at flytte på plejehjem. Måske skulle man spørge de gamle om langt flere ting, hvis vi vil have en forståelse af hvad det er for nogle tanker og følelser mennesker gør sig i vores samfund omkring det, at skulle forlade livet. Det kunne være det ville svække det tabu, der er omkring døden, men ikke mindst skabe klarhed over, hvorledes vi sammen kan gøre de sidste år værd at leve og give dem vi har kær en god afslutning og en sidste afsked, den dag den skal tages.
Vi taler så meget om vigtigheden af, at de efterladte ved noget om afdødes sidste ønsker. I mine øjne er de gamles ønsker til livskvalitet i deres sidste kapitel af livet endnu vigtigere. Det ville måske også rette fokus på kvaliteten i ældreplejen og de pårørendes omsorg. Dog er jeg sikker på, at ønskerne og de behov vi har, er meget forskellige. Mindst lige så forskellige, som de er når vi er yngre, unge og børn.
Jeg er faktisk temmelig taknemmelig for spørgsmålet og kommentaren og kan forsikre, at jeg ikke er træt og mæt. Tværtimod er jeg fortsat nysgerrig, har lyst til at lære nyt, sætte mig nye mål og nå dem. Jeg føler mig energisk og stærk og er klar til endnu i mange år, at springe ud i et nyt foråret.

