Tags

, , , , ,

Der er noget særligt over de små lokale biografer. Her Valby. Hyggeligt sted. Støt den hvis I kan.

Der er noget særligt over de små lokale biografer. Her Valby. Hyggeligt sted. Støt den hvis I kan.


En god bekendt anbefalede på min væg, at prioritere filmen Mustang inden den igen røg af plakaterne. En sød veninde gjorde følgeskab og vi har haft en dejlig aften med film, ordnet verdenssituationen og spise mad.
Men tilbage til filmen. Den må I bare se. En rørende, morsom og modbydelig skildring af 5 tyrkiske pigers/søskendes opvækst hos bedstemor og onkel. Et lille indblik i hvordan en barndom kan forme sig på godt og især ondt et sted hvor: “Hvad naboerne siger” betyder mere end noget som helst i hele verden.
Den slags findes også i DK endnu. Måske ikke helt så udpræget som i min barndom. Men også dengang under min opvækst var vores liv ofte styret af hvad naboerne tolkede, sagde og mente. Jeg hadede denne middelmådige, halvreligiøse og rædselsfulde udørk. Jeg havde ondt af mine forældre og var samtidig enormt vrede på dem, fordi de ikke rystede denne udefrakommende lovgivning af sig.
Endnu husker jeg som i går, at jeg i en alder af 9 år stod ude på landevejen og tænkte: Jeg løber væk eller drukner mig i mosen, hellere end at leve med disse forkvaklede og snærende normer, medens råddenskab og ondskab trives i krogene. Hyklere hele bundet.
Måske blev det min redning, at jeg trods ære og skam overfor mine forældre flygtede som 16 årig og aldrig vendte tilbage. Som pigerne i filmen bøjer nogle af dem sig, en dør og to flygter. Jeg ved ikke om mine søskende har den opfattelse, men ihvertfald har flere af dem udtalt, at de syntes jeg flygtede. Mon de syntes jeg lod dem i stikken?
Jeg husker klart, at jeg tænkte: “Du har tre muligheder. a: at blive brændt på bålet, b: blive borgmester eller c: flygte.
Men selvom man ikke, som jeg kan nikke genkendende til sin egen barndom, så kan man blive rørt og klogere af at se den film. Den vil for altid sætte et lille aftryk hos mig.
Tak fordi jeg fik den anbefalet.

