Tags

, , ,

Der var dømt lyserød København i dag. & træer i Kongens Have i bidende kulde og strid blæst. Så har vi været der.

Der var dømt lyserød København i dag. & træer i Kongens Have i bidende kulde og strid blæst. Så har vi været der.


Min søde veninde fra Færøerne hoppede og trillede afsted som den livligste lille gummibold. Nu skulle Københavns indtages, endevendes for nyheder og up dateres. Fint for mig. Jeg elsker at være guide og holder meget af at færdes i vores hovedstad. Jeg opdager altid noget nyt, får samlet et guldkorn eller to op. I dag blev det Betlehemskirken på Nørrebro. Det var nu Karens eget ønske. Vi skulle undersøge hvorfor der, klemt ind i mellem husene, står en høj kirke med skuldrene hvilende så underligt på beboelsesejendommene. Det er Grundvig kirkens arkitekt og bygmesterens søn, der så vidt jeg forstår har gjort denne lille sag på Nørrebro. Og ganske rigtig – indvendig ser man det tydeligt. Her er tydeligvis højt til loftet på alle måder. På gulvet lå en dame på en madras. Hun havde ondt i ryggen og nød kirkehandlingerne liggende. En anden lå på en bænk og flere andre virkede som de nærmest boede i rummet. På en og samme tid hyggeligt, anderledes og lidt “alternativt”. Men nej. Det var der ikke tale om. Sådan er det bare her. I et hjørne stod en af Jens Galschiødts flygtningefigurer. Overraskende og endnu et kvalitetstegn.
Efter varm velkomst kaffe hos venindes, veninde gik det gennem byen. Kirsebærtræerne skulle angiveligt gøre byen lyserød i dag. Den lille klat I Kongens Have var fine, men ellers så vi ikke så meget til det lyserøde. Vi var nødsaget til at krybe i skjul bag halstørklæder, huer og med vat i ørene for at klare den stive blæst.
Byvandringen endte for vores vedkommende i Grand, hvor vi så The Lady ind The Van. Underlig og fantastisk film. Jeg er vild med Maggie Smith. Når jeg lukker øjnene, kan jeg endnu se hendes skelende øjne og ældede ansigt. Ja, jeg kunne næsten lugte hende.
Dagen sluttede med god samtale over en skøn middag. Måske har jeg fået en ny herlig veninde. I hvert fald lærte jeg endnu en klog og kreativ kone at kende.

