Tags

, , , , , ,

Glæden og håbets kilder.

Glæden og håbets kilder.


I morgen når et flertal i Folketinget igen beslutter at sende Danmark i krig, vil jeg skamme mig overfor de mennesker, der skal være ofre for vores dødsmaskiner. Det der i min barndom og ungdom var utænkelige er sket igen. Danmark er i krig og vores regering har selv valgt det. Og så forstår vi ikke, at mennesker, mødre og fædre flygter med deres børn fra vores bomber. Jeg forstår det ganske enkelt ikke. Men det er ikke blot krigen, jeg ikke forstår. Det går også udover min evne til at forstå, at vi fortsat ødelægger den klode, vi har lånt af vores børn. At vi tillader de rige, at blive rigere og de fattige fattigere – det er da mærkeligt.
Vi opfører os rigtig dumt og ønsker dog, at håbe på bedre tider. Vi vil alle være glade, ja allerhelst lykkelige. Jeg kender samtidig ikke ret mange mennesker, som dybest set ikke opfatter sig som naturvæsner, der lever af den glæde og det håb vi får af andre, af dem, som vil os det godt og viser os overbærenhed og kærlighed. Som får deres største oplevelser i samvær med dem de holder af og i pagt med naturen. Vi bliver ikke lykkerigere og glade af de dybest set overflødige velfærdsgoder, der oven i købet ødelægger klodens fremtid og vore egne børns, børnebørns og oldebørns liv og fremtid. De mange producerede goder tjener kun til magelighed, tidsfordriv og fornøjelse frem for at bevare naturen intakt og give fremtidens generationer et liv.
Det er som om vi har glemt eller fortrængt, at det at sanse holder vores liv og sind sundt. Vi husker ikke at glædes over at en ny dag oprinder, at lyset melder sig, at farverne vågner, som nu i vores forår, i vækster og væsner, i landskaber, vejr, bølgeslag, skyer og himmelvæld. Og intet af dette er mere en selvfølgelighed – måske er vi den direkte årsag til, at mennesker langt fra os ikke skal se en ny dag.
Det kan være svært at bevare håbet og ikke at drukne i afmagten. Men friheden til at vælge, hvilket slags menneske vi gerne vil være, kan ingen tage fra os. Og jeg vil ikke være et menneske der erklærer krig, et menneske der spreder død og ødelæggelse, sult og afsavn. Jeg vil ikke være offer for vanvittige politikere. Jeg tager afstand og håber vi bliver flere og flere, at vi bliver mange nok til at ændre denne forkerte kurs.

