Tags

, , ,

Jens Galschiøt har opstillet endnu et kunstværk ved Københavns Rådhus. det er værd at betragte og tænke over.

Jens Galschiøt har opstillet endnu et kunstværk ved Københavns Rådhus. det er værd at betragte og tænke over.


På en måde føler jeg mig fyldt op og det er svært at rumme alle de oplevelser, refleksioner og følelser, der er forbundet hermed.
Carolines dejlige konfirmationsdag, mødet med familien, de intense dage med datter og barnebarn, som brat afløstes af en næsten “kold tyrker”, når jeg atter er alene.
Sorgen over at Kilimanjaroturen er gået i vasken. Nej! det er ikke rigtig. Det er sorgen over at blive snydt for den unikke oplevelse med søn og barnebarn, det ville være sammen at udføre det projekt. Turen kan jeg jo trave selv. Det er og var ikke kernen.
Mødet med et andet menneske som kalder på kvalificerede overvejelser og autenticitet også i situationer, hvor du ikke rigtig ved hvem du selv er og hvad du dybest set skal svare på eksistentielle udfordringer.
Ny oplevelse med Jens Galschiøt og hans kunst på Regnbuepladsen, som sender mig ud i den dybeste beundring og forundring over, at der heldigvis findes mennesker, der tør og kan tænke, og ikke er bange for at tage stilling. Men måske i endnu højere grad er bemærkelsesværdige fordi han/de tør handle og træde på de ømme tæer i forsøget på at skabe en bedre verden.
Filmen af Morre: Where to invade NeXT, som jeg ville ønske alle kunne se, thi den efterlader – synes jeg – mere optimisme og lyst til at kæmpe for et menneskesyn og en etik til fælles bedste, fremfor at fremme magtesløshed og vrede.
Besøg på Øregaard museum og se Sigurd Svane`s billeder og generindre, at han måske var en af de første der levede økologisk og helhedorienteret. At han malede og skabte Malergården sammen med sin familie og gav os et eftermæle, der er værd at tænke over og som er mere vedkommende nu end nogensinde.
Møde i “min” litteraturgruppe, som er på vej i opløsning gør også ondt, fordi det kommer uventet og i øvrigt viser hvor vanskeligt det er at være i dialog og kunne udveksle meninger og forskelligheder, uden at tage afstand fra hinanden eller nedprioritere projektet.
Livet er spændende og for mit vedkommende af og til i overhalingsbanen. På den anden side, er vi nogle som måske har det bedst med lidt vind i håret.

