Tags

, , , , , ,

Højt hævet over Carlsberg Byen hilser disse fabeldyr solen godmorgen.

Højt hævet over Carlsberg Byen hilser disse fabeldyr solen godmorgen.


Det er ikke det at se sig selv efter en filmoptagelse, men oplevelserne undervejs, der kan få mig til at deltage. Jeg vidste det ville blive specielt at bestige tagene på de forladte Carlsbergbygninger kl. 0.4 om natten og hilse solen godmorgen. Men hold nu op hvor var det koldt i morges. Følte det som om det var tæt på frysepunktet, måske fordi der er en del vind på toppen af en gammel tappehal.
Nu er der gået adskillige timer siden, det er overstået, men de 6 timers optagelse sidder fortsat som isnende kulde i kroppen. Kinder føles som efter en hel dag på ski i de norske fjelde. BRH! Sådan må det føles at være istap.
Jeg fandt det trist at rigtig mange – de fleste – gamle bygninger er jævnet med jorden. Og når jeg så den nye by i model, ser jeg kun en efterligning af alt for tæt og højt byggeri i stål og glas fyldt med fantasiforladte cafèer i bunden. Mon solen kan nå derned mellem de høje bygninger. Jeg blev ikke begejstret for syet, det virker som om sjælen og historien ganske er trukket ud af hele området.
Lejlighederne er jo heller ikke til almindelige mennesker mellem 7 og 10.000.000 lå de fleste af de annoncerede boliger på. Og heller ikke i dem så jeg fantasi og nytænkning som et brand.
De store institutioner får det sikkert godt her. Centralt placeret og nye bygninger. Må det gå dem godt.
I en af de store bygninger der står tilbage, stod mandskabs omklædningsrummene fortsat. Det var en sær følelse at se efterladte underbukser, strømper og arbejdsbukser ligge i skabene. Hist stod en kop og pist lå nogle papirer. Men mændene kommer ikke tilbage, den tid er forbi. På enkelte vægge hang endnu billeder af arbejdsprocesser i de store haller. Billeder fra en fest hvor alle dansede i arbejdstøjet – hvad mon de fejrede den dag i deres glæde. Billeder af store bryggerheste med vogne fyldt med de tunge trækasser fyldt med øl. Byrder der har kroget og bøjet mangen en ryg. Forhåbentlig er historien beskrevet også for manden og kvinden på gulvet. Om ikke andet kan den findes i de mange arbejdskadeshistorier.

