Tags

, , , ,

Tænk Stjerneradio er tilbage i Istedgade. besøg det historiske sted næste gang du går en tur i byen.

Tænk Stjerneradio er tilbage i Istedgade. besøg det historiske sted næste gang du går en tur i byen.


Maj er forbundet med mange mindedage. Først 2. maj. Mine forældres bryllupsdag. Selv når jeg var allerfattigst fik jeg oftest skrabet penge sammen til at sende dem en buket eller lokkede min søstre til at klare opgaven for mig. Det betød rigtig meget for min mor og hun blev så glad, så glad når blomsterbuddet kom med blomster. Min far har sikkert brummet et eller andet om, at de var meget pæne. Han kunne være en mand af få ord, men også en rigtig story teller, når han var i det humør.
4. maj var noget helt særligt. For det første havde min svigermor fødselsdag og for det andet havde vi tradition for at gennem Istedgade med Fakler, siden jeg flyttede til Vesterbro i 1970. Begge pigerne har altså taget turen i først barnevogn, siden i klapvogn og så på egne ben. De første mange år var vinduerne fyldt med levende lys. Det ebber ud efterhånden og antallet af mennesker der går med er også blevet mindre og vi er blevet noget ældre at se på. Men stemningen og ønsket om at historien ikke skal gentage sig vokser. Det var smukke, alvorlige taler vi hørte på i går aftes. En fra Venligboerne og en fra Mellemfolkeligt Samvirke – stærke kvinder med noget på hjertet. Alt for meget fremmedhad og love der ændres i retning af udskilning, undertrykkelse og mindre værd sniger sig ind overalt. Gid danskerne vil vågne op før det er for sent.
Men hermed stopper minderne ikke. Det er også i denne måned min dejlige, lille mor havde fødselsdag. Hun elskede duften af syrener. Den duft var tæt forbundet med hendes dag og kunne det lade sig gøre var der syrener i buketterne. Min lillebroder som meldte sin ankomst næsten på hendes fødselsdag glemmer vi jo, af samme grund, heller aldrig hans fødselsdag. I år når han et nyt kapitel af sit liv med sin halvrunde dag og kender jeg ham ret, er han i haven på denne skønne forårsdag eller på jagt med kammeraterne.
Der er meget dejligt at tænke på og fejre udover foråret. Om lidt vil jeg g ud i solen og drukne mig i en berusende dejlig dag.
Gode ønsker til alle.

