Tags

, , , , , , , ,

Arken på vej til sit oprindelige udgangs position.

Arken på vej til sit oprindelige udgangs position.


Endelig oprandt dagen hvor jeg sammen med “mine” kunstvenner skulle opleve den største Gerda Wegener udstilling i Danmark nogensinde. Denne smukke præstedatter fra Østjylland, der aldrig er blevet anerkendt ordentligt i lille lavloftede Danmark og som jeg synes maler sig gennem et liv i skønhed, luksus, smerte, glæde og historiske skildringer af mennesker, stemninger og sanselighed. Vel levede hun måske et dekadent liv, men det gjorde Paris og hun og hendes elskede mand og veninde var på mange måder mønsterbrydere, hvilket aldrig er helt nemt.
På trods af at hun egentlig aldrig slog igennem i DK og stadig på mange måder er ukendt, er det som om de allerfleste kender hendes streg og på en måde genkender hendes billeder når de ser dem. Formentlig fordi hun i mange år var tilknyttet Politikken som bladtegner, tegnede mange plakater, lavede bogillustrationer og karikaturtegninger til danske udgaver. Samtidig gik det i dag op for mig, at Gerda er en af hovedårsagerne til Bondemaleroprøret og opgøret. Det er rigtig svært at forstå i dag, når jeg ser på hendes meget smukke portræt af Ellen von Kohl, der i 1906 blev afvist ved både Charlottenborg og Det Frie Udstillinger i 1907, fordi hun angiveligt forekom elitær, depraveret og som en Københavnersnob i de fynske maleres øjne.
Efterfølgende spiste vi damer frokost i Kabyssen i Ishøj Havn. Store madder serveret med øl og snaps. Det sidste kunne jeg ikke lige klare, men en dejlig afslutning på ovenpå en på alle måder bevægende udstilling.
Hjemme trak jeg cyklen frem og i det gode vejr susede jeg til byen for at deltage i den landsdækkende Demonstration mod Omprioriterings besparelserne. Besparelser i milliardklassen som vil få de dybeste konsekvenser for resterne af det velfærdssamfund vi har tilbage. mennesker vågn nu op og vær med. Uanset hvilken kommune I bor i, skal der afleveres uhyggeligt mange penge til staten og det går ud over skoler, børn, ældre sundhed og alle sociale foranstaltninger.
På en måde er det knald eller fald. Kommer kniven til at skære som det er planlagt går den helt ind til benet.

