Tags

, , , , , , ,

Vestvolden er et spændende sted at vandre. Smuk, lysegrøn, historisk og mystisk.

Vestvolden er et spændende sted at vandre. Smuk, lysegrøn, historisk og mystisk.


Den ene dag i højt humør, den næste mærkelig sær. Havde ulyst til at stå op, kom dog afsted til træning og hyggekaffe efterfølgende. Ingen appetit resten af dagen. Ingen beslutsomhed omkring danseaften. Tog mig sammen og fik handlet og forberedt det jeg havde lovet til den kommende weekend.
Mere venindehygge i solen og en god spadseretur. Hjemme igen kom forklaringen. Lettere feber, ondt i halsen og i hele skroget. Øv! hvis det er hvad der er i vente til en rigtig fantastisk weekend med fysisk udfoldelse.
Hvor kommer det fra og så pludselig. Det er aldrig passende at blive “svag”. Mon det kan tages i opløbet?
Det fortæller lidt om hvilken fin mekanisme ens krop er. Altså ingen dans i aften. Dyne på sofaen og læsning. Alt er godt for noget. Så bliver jeg nok alligevel færdig med min bog før biblioteket kalder den tilbage.
Bogen er Ingrid Betancourt`s beskrivelse af sine 6 års ophold hos FARC som gidsel i Colombia. Hun er ingen klynker, men en fantastisk kvinde, som nægter at miste sin værdighed og gennemgår umenneskelige pinsler og farer under sine flugter. Tænk bare at svømme sammen med slanger og krokodiller i floden. Blive spist op af igler, myg og andet kryb. Sulte og se sine medfanger lide og måske værst af alt opleve dem som illoyale. Det kan endda gå med fangevogterne. Det forventer man, men ikke af mennesker i samme situation som en selv.
Der kan man tale om mistet frihed, om frygt, sult, angst og ensomhed. Men også om håb og mod.
Sådanne seje, fantastiske kvinder går lyslevende rundt på Kvindekonferencen i øjeblikket. Ikke at vi skal stoppe med at stille krav om ligeværd, ligebehandling og ligeløn, men der er rigtig nok nogle kvinder i verden, som må kæmpe så umådelig meget mere for helt basale overlevelsesvilkår og stå gruelig meget igennem.
Jeg bøjer mig i den dybeste respekt og priser mig endnu engang lykkelig over at bo i et land, hvor vi dog er kommet et langt stykke af vejen.

