Tags

, , , , ,

Mit nye natlogi med udsigt til Gudenå og cirkus.

Mit nye natlogi med udsigt til Gudenå og cirkus.


Ved et lille mahoniebord med glasplade og gamle fotos under, sidder jeg og kigger ud på Gudenåens mørke og spejlblanke vand. Træerne spejler sig knivskarpe og på den anden side af åen kan jeg skimte cirkusvogne. Tidligere så jeg elefanterne spadsere tur derovre. Mit logi er et af de bedre og jeg frydes igen, igen ved at bo på B&B. Det er de herligste oplevelser man foræres på denne måde. Bag huset ligger Vestergrave. Et ældgammelt kvarter med boliger der var så ringe, at det næsten er ubeskriveligt.Jeg kendte flere familier der. De er for længst borte og husene med. Kun enkelte smukke, gamle minder står tilbage.
Mine søstre har kørt mig en tur i vores barndomsegn og jeg blev meget, meget vemodig ved at se det hele så forandret.Det meste er borte og den store vilde natur er krympet og blevet til en lille park. Overalt er der skudt kæmpe butikscentre, gymnasier og fabrikker op. Når jeg ser det, synes jeg virkelig, at vi gør vold på naturen og på vores klode.
Det har været to gode dage med snak om vores fælles oplevelser, genopfriskning af minder og husker du? Vi har grinet og været alvorlige. Spist mad sammen i Graceland og lyttet til Elvis musik. Det var rigtig sjovt og maden god. tak til mine søstre for at ville lege med mig denne eftermiddag.
Jeg burde gå i seng, men har svært ved at løsrive mig. Jeg er en fremmed her. Hører ligesom ikke til mere. Mit hjem er blevet et andet sted. Det er ikke blot mig, som er blevet væk. Det er også natur, huse, gårde, fabrikker, institutioner og frem for alt mennesker, der hørte min opvækst til, som er forsvundet eller har forandret sig til noget jeg ikke kan genkende.
Og alligevel siger jeg, hver gang jeg skal herover: “Jeg skal hjem til Randers.”

