Tags

, , , , ,

Tænk engang - det er tre  år siden.

Tænk engang – det er tre år siden.


Nu er jeg færdig med bogen Magteliten om hvordan 423 – stort set usynlige danskere – styrer vores land. Jeg har tidligere beskrevet indholdet efter et foredrag af Anton Grau Larsen, Christoph Ellersgaard og Markus Bernsen på baggrund af den forskning de to første har lavet og som Markus har være med til at omsætte i bogform.
På en måde er det værre en den værst tænkelige virkelighed, på den anden side er det en lettelse at forstå, fordi det forklarer, det ofte uforklarlige – følelserne af at politikerne ikke kan gennemføre politiske ændringer, med mindre erhvervslivet og de andre usynlige magthavere er enige i forandringerne. Det giver også en forklaring på den opfattelse jeg har af at vores demokrati ikke er så gennemført som det af og til gives indtryk af.
Skønt jeg gennem 7oèrne med min ungdoms kraft og virketrang troede verden gik mod bedre tider og troede på, at tingene ændrede sig til det mere positive når det gjaldt fordeling af ressourcer og at “bunden” af samfundet også fik en chance for at få det bedre. Så var det kun i kraft af at magteliten åbenbart har fundet det til deres fordel også og jeg iøvrigt er blevet taget grundigt ved næsen, sammen med rigtig mange andre danskere, som ikke vil se i øjnene at vi fortsat har et klassesamfund uden de store muligheder for at ændre på det med mindre erhvervslivet også ser sin fordel i det.
Jeg har ikke villet miste troen på at der kunne ske ændringer til det bedre, på trods af at det i de sidste mange år er gået slemt tilbage for velfærdssamfundet. Nu kan jeg kigge om bag gardinet og se hvorfor. Tak for det. Det giver en vis lettelse, at fatte hvad det er vi er op imod, når vi ikke tilhører og aldrig kommer i nærheden af denne magtelites indflydelse.
Det bedste der kunne ske nu, er at så mange som mulig fatter og forstår, hvordan vores land styres. Læs bogen og forstå, derefter vil det muligvis være nemmere at vælge de midler man kan bruge, hvis man hører til dem, der gerne vil ændre på tingene.