Tags

, , , , ,

Hvis man nu var en ubegavet gås, var livet måske nemmere?

Hvis man nu var en ubegavet gås, var livet måske nemmere?


Nogle gange forfalder jeg til, at hvis jeg bare var en dum og ubegavet gås, var livet måske lidt mere enkelt. Men på den anden side, hvem gider være gås? Det er nok alligevel ikke helt så sjovt, som at være menneske, altså når man nu er et menneske og har prøvet det.
Det fører meget med sig når man reflekterer, tager seriøse emner og drøftelser op. Både skal lytte, se og høre og ikke mindst prøve at forstå, det der ikke er forståeligt. At tale dansk med et menneske, kan næsten være som at sætte en russer og en kineser til tale sammen. Det lyder svært og det er svært.
Heldigvis kommer der også noget ud af det. Man lærere noget nyt om sig selv. Bliver klarer på nogle udfordringer og kommer videre, når kommunikationen ender positivt. Og det er ikke så ringe endda.
Efter svømmeturen i morges var jeg lukket inde. En pakke skulle leveres, men ikke noget tidspunkt at holde sig til. Mægtig irriterende, på den anden side blev der gjort rent og strygetøjet forsvandt. Der var god tid til at lave mægtig mad til barnebarnet, som jeg endelig skulle have besøg af. Hold nu op. Min dejlige lille dreng, er blevet en dejlig kæmpe, stor dreng på over 190 – mormor er kylling og må stå på tæer for at kysse på kinden.
Det er verdensklasse at have børnebørn, skønt man bekymrer sig om dem og den verden de er sat ind i, bliver jeg også så stolt, når jeg oplever hvordan de tager fat i livet og prøver at finde deres vej.
Det er virkelig velkommen til voksenverden, at lede efter bolig, skaffe lærerplads, ikke få SU i sommerferien. Komme ind på den uddannelsesinstitution de gerne vil. Være forelsket med alt hvad det indebærer og så have overskud til mor, forældre, søskende og mormor. Det er storartet. De gør det godt, han gør det godt.
Det blev en fantastisk aften, som jeg altid vil huske, med åbenhjertig snak, kloge ord og indsigt af en snart 20 årig.
Det er at opleve, det er dejligt at være mormor, intet mindre.