Tags

, , , , , , , , ,

I Danmark lyver folketingspolitikere, ministre og embedsmænd lige så stærkt som en hest kan rende om landbrugspakker og alt andet de har med at gøre.

I Danmark lyver folketingspolitikere, ministre og embedsmænd lige så stærkt som en hest kan rende om landbrugspakker og alt andet de har med at gøre.


Der kan vel næppe mere være tvivl om at ministre, selv statsministre, folketingspolitikere og embedsmænd lyver om stort set alt hvad de laver. De manipulerer med tal. Omskriver sandheden, fordrejer ordene og undlader sandheden og realiteterne. Desværre ikke blot om miljø og landbrug, men om hvornår og hvor Danmark skal deltage i krig. De forhindrer flygtninge i at flygte og er ligeglade med at de drukner efter utallige andre lidelser. De lyver om begrundelserne for at spare på kontanthjælp, antallet af arbejdsløse, mangel på behandling af syge. Elendig opbevaring af gamle og børn og vedbliver at træde på dem der ligger ned. De opfører sig næsten som en vis lastbil, deres spreden død og ødelæggelse er bare pakket ind og kaldes ikke terror, fordi døden og ødelæggelserne foregår langsomt og ofte skjult.
Og jeg, jeg lyver måske også. jeg er også skyldig – en skyldig forbruger, der øger individualiseringen når jeg tror jeg kan “forbruge” mig økologisk til en bedre natur, et bedre klima. Kristoffer Bayer peger i dagens Information på at det politiske forbrug tillader venstrefløjen at frelse deres “skønne sjæl” og deltage i det kapitalistiske forbrug. Vi kan ikke købe os ud af klimakatastrofen. Det har jeg nu aldrig troet på, men jeg vil ikke deltage i ubevidst dårlig forbrug og for meget forbrug og har tænkt at mange bække små også kunne gøre en bevidsthedsgørende å. Jeg tror imidlertid ikke på individualiseringen som et svar på bekæmpelse af kapitalismen og det kan godt være jeg er en naiv idiot, men hvor skal vi samles og med hvilke våben skal vi bekæmpe kapitalismen? Bekæmpe uretfærdigheden og den helt forkerte fordeling af ressourcerne? Jeg ser tydeligt at venstrefløjen i Danmark er slap og i værste tilfælde kan bidrage til at løbe ud af et fejl spor.
Hjælp mig, jeg er slidt og har ikke så mange kræfter, hvor skal de sættes ind – det der er tilbage? For at ændre en vores grusomme verden til at være et sted med kærlighed, omsorg, ligeværd og loyalitet.