Tags

, , , , ,

Når der går ødegaard i den, går jeg i træsko eller gummistøvler

Når der går ødegaard i den, går jeg i træsko eller gummistøvler


Hvilken morgen. Sol og iskoldt blæst. Men bare solen holder sig nogle timer bliver det en smuk tur til den svenske ødegaard, som jeg har elsket siden vi mødtes første gang for over 35 år siden. Et langt traumatisk, vidunderligt og herligt torpetliv har jeg deltaget i og set udspille sig der.
Hertil er mine minder om mine små børn knyttet. Og her er mine minder med mine små børnebørn også fæstnet på nethinden. Utallige er de venner og bekendte som har gæstet os. Mange findes ikke mere.
Jeg glæder mig og drømmer om sommervejr, kæmpe guldsmede, badesøen og dens silkebløde vand. De stille dage hvor kun skovens træer hvisker til hinanden og et enkelt dyr pusler i det skjulte. At sidde ved bålet pakket ind i tæpper og samtale og spise god mad. Vippe lidt i gyngestolen medens gode bøger sluges. Måske banke mine medsammensvorne i kortspil eller selv få bank. Plukke buketter til husets vaser. Skrive og få overskud til at sende postkort. Svenskerne har de skønneste postkort med skovjordbær på strå. Røde træhuse og grønne træer.
Hilse på gamle naboer og høre hvordan livet former sig i udkanten af et stort land. Hvordan huse forlades, købmændene giver op og der skal køres langt til nærmest ICA. Men også et sted hvor gammel håndværk holdes ved lige og de små frilandsmuseer vidner og et levet liv.
Pakkenellikerne på gulvet ligner en krig. Som om jeg flyttede for bestandigt. Kunne godt ønske det. Altså at bo deroppe, men måske det ville blive ensomt i længden. Nu kommer der sjældent gæster mere og øde er og bliver øde.
Glæder mig til ro og langsomhed. Lev livet langsomt, for enden af motorvejen ender livet jo og jeg har ikke travlt mod den sidste station. Der er så meget der skal nås endnu.
Lige nu er livet godt og når det er mindre godt, er det bare sådan livet er. Det går over igen.
Der er ikke hul igennem til moderne medier på stedet, så jeg vil igen forsvinde for en tid. Nyd livet.