Tags

, , , , , ,

"Min" bondegård ligner virkelig en død sild. Hvor mange idealistiske projekter har man ikke gennem tiden set dø, fordi faglig kompetence var en mangelvare.

“Min” bondegård ligner virkelig en død sild. Hvor mange idealistiske projekter har man ikke gennem tiden set dø, fordi faglig kompetence var en mangelvare.


Gårdsdagen bød på en smuk, smuk tur gennem et ægte Syd Sjællands Landskab. Ikke et sted jeg kommer ofte og det gav mig anledning til for 2. gang i den periode, jeg har været andelshaver, at få et kig til “min” andelsgård. “Herre gud”, får jeg lyst til at sige. Skønt han næppe har nogen som helst grund til at føle sig ansvarlig for det sørgelige syn. Det var for 15-16 år siden da jeg gik ind i projektet en smuk gård og et godt projekt. Men man skal ikke lade en flok idealistiske, uforstandige mennesker lede den slags. Det kræver faglig kompetence såvel af landbrugsfagligkarakter som ledelsesmæssigt. Nu ser det ud til at det hele er sat over styr.
Lidt den samme følelse, dog med meget mere storhed over sig, følte jeg ved gensynet med Vallø Kloster. Her er brædderne også frønnede og murværk savner kærlig pleje. Det fornemme frøkenkloster, der nu beboes af også andre end frøkner stråler ikke mere. Heldigvis er parken fortsat en fantastisk oplevelse og de mange store træer, hentet i det store udland omgiver og præger de mægtige plæner og hvisker historier om frøkner, kuratorer, havemænd og vaskekoner. Om kærlighed, intriger, tro og håb.
Rosinen i pølseenden var en spadseretur i Martin A.Hansens land ved Tryggevælde Å. Hvilket landskab, der i å-dalen. Hvor siv, højt græs og frodige vækster er blevet så høje, så man ikke kan se fårene, der går rundt dernede.
Det var bestemt et kærlighedsbevis, at opleve det sted.
“Han svarede ikke mere, men storkede videre og saa bistert til de stynede Piletræer langs vejen, som var de også Koner fulde af formaninger”. Piletræerne er ikke mere stynede og hytterne er blevet til pæne huse. Ikke desto mindre er det godt at læse novellerne igen og knytte forbindelsen til det gamle landskab.