Tags

, , , , , ,

Jeg savner billeder fra min tur i Italien. men en morgenstund i DK er også dejlig.

Jeg savner billeder fra min tur i Italien. men en morgenstund i DK er også dejlig.


Jeg savner virkelig billeder fra Italien, men i en tidlig, tidlig morgen i Consuma begyndte turen mod Stia i sådan et dejligt vejr, som her til morgen i DK. Luften var på en gang mild og fyldt med skarp friskhed. Den første del af turen var forvirrende og svær at aflæse, men lykkedes dog. Desværre gik det igen galt inde i de store skove og jeg kan fortælle jer, at de er rigtig store. Når man stod på en bjergtop i ca. 1000 m højde og kunne kigge lidt ud mellem træerne, var der kun skov så langt øjet rakte. SKove på størrelse med Sjælland, vil jeg tro. Det er en meget stor nationalpark Italien har her mod nord. Gå aldrig afsted uden gode kort. GPS og telefon kan ikke altid få forbindelse.
De 17 km blev igen forlænget med mindst 5 km måtte tilbagelægges ad landevej til byen. Det var varmt og totalt uden mulighed for skygge.
Stia viste sig at være en vidunderlig lille by. Straks man kom indenfor bymuren sænkede stilheden og roen sig over en. Torvet med den fine fontæne spidsede til blandt farverige huse med deres grønne skodder og lignede en eventyr by i et skuespil for børn. Dagens tur skulle slutte ved kirken og klosteret. ØV! Her var lukket og slukket. Endelig lykkedes det at finde to søde nonner som forstod vores fortvivlelse over ikke at finde logi, men som så mange gange før er det svært at kommunikere. Meget sjældent findes mennesker som kan engelsk og italiensk kan jeg ikke. Nogle spanske gloser går ind imellem igennem. Men Don Ronaldo som ved alt er desværre ikke hjemme eller også spiser han frokost – det gør man mellem kl. 13.00 0g 15.00.
Ved egen hjælp findes Fattoria La Foresta et kæmpestort herberg med tlf. nummer på døren. Mamma kommer i løbet af 10 minutter og her er stort rummeligt værelse med bad. Skønt jeg er slidt efter dagens vandring i varmen fortager trætheden sig omgående efter et bad og turen går ud i den smukke by.
Her ligger en kæmpestor klædefabrik. Engang Italiens største. Nu er den museum for den slags industri og i en butik ved siden af sælges fortsat klæder af samme højde kvalitet og fabrikat. Kaffen drikkes over et vandfald der fortsat bruser, skønt det ikke længere driver de mange turbiner og motorer i fabrikken. Rundt langs bymuren går en lille sti med duftende mynte og næste dags frugt og grønt indkøbes til rygsækken.
Under værelserne findes familiens restauration og her indtages dejlig spagetti med skaldyr og et glas vin. Tilbage på værelset har mamma lagt en kæmpemadpakke med 9 sandwich. Hun mener det godt.