Tags

, , , , , ,

Mad tilbage til for 100 år siden.

Mad tilbage til for 100 år siden.


Tænk engang Kristine Marie Jensen blev født i Randers i 1858. Hun voksede op hos sine bedsteforældre og tog eksamen på Nathalie Zahles første hold på en nyoprettet husholdningsskole. I 1901 udgav hun sin første kogebog. I dag 115 år senere er den revideret og genoptrykt i omkring 1 million eksemplarer.
På min hylde står et eksemplar fra 1962 som jeg brugte i de år hvor jeg efter skoletid uddannede mig til Marthapige og lærte korrekt og bedre husholdning. Her er alt fra de rigtige arbejdsstillinger, slagtning, syltning og henkogning samt frysning. Det sidste nye. I den lille landsby hvor jeg boede blev der bygget et frysehus, hvor hver enkelt husstand kunne leje en fryseboks og putte den gris i de slagtede til jul. Dele en kvie og putte hanekyllinger i. Suppehønsene blev fanget og fik hugget hovedet af den dag de skulle bruges.
Men før vi kom så langt, at vi skulle se frk. Jensens Kogebog som teater på Riddersalen var der middag i Det Økologiske Inspirationshus. Maden blev fremstillet af råvarer fra det biodynamiske landbrug Birkemosegård.
Til inspiration kan jeg nævne at forretten var friske blomskål, kogt så de stadig havde godt med bid. Serveret på fade med ærtecreme, fantastisk creame fraiche, masser af dild og koriander. Hertil en let syrlig biodynamisk hvidvin.
Dernæst kom de duftende fade med kogt og sprængt oksespidsbryst – salpeter. Kogte gulerødder og porrer. Kartofler let knus med sennepskorn og smør, tror jeg. Nu delte bordet en flaske udmærket rødvin.
Nybagt brød med en blåskimmelost garneret i gæret honning med hybenroser, der havde trukket i honning. MUMS.
Sluttelig en halv kogt pære, badet i tyk, blank chokoladesovs og lidt frisk creame fraiche. Vi spiste godt, men sjovt nok var ingen tykke og tunge i bagen eller i maven ovenpå måltidet.
Scenografien og kostumerne var virkelig morsomme og tættere på en kogebog i frk. Jensens ånd kunne vi næppe komme.
Ønsker man sig en sjov og anderledes oplevelse er det oplagt at besøge Riddersalen og om muligt spise middag først i Det Økologiske Hus.