Tags

, , , , , , ,

Hyggelig til en frokost som i gamle dage.

Hyggelig til en frokost som i gamle dage.


Det er altid hyggeligt at komme på Arbejdermuseet i Rømersgade, som forleden da jeg igen var der og genoplevede ting, mange ting fra barndom og ungdom. Hele stemninger blev genskabt. Kaffe med rix, slet ikke så dårligt når der spædes med rigtig fløde.
Kan det være svært at forklare børn og børnebørn ens egen opvækst er det et herligt sted at færdes sammen. Og hertil kommer et særdeles udmærket børnemuseum, hvor man gerne må røre ved tingene og lege med dem.
Senere stod den på fyraftenssang i Vartorv med Peter Aalbæk. Han er, som forventet, fræk som en slagterhund, men samtidig god og kærlig. Det blev en god lille time.
Så var det jeg mødte en tidligere og yngre kollega og fik en rystende beretning om hvorledes forholdene har udviklet sig på min tidligere arbejdsplads. Det gør mig så ondt for de mange dygtige og fagligt højt kvalificerede mennesker, der har måttet forlade stedet og for nogens vedkommende nu fristes vikarjobs, arbejdsløshed og tidlig pensionering. Jeg har ikke savnet stedet, men nu gik det op for mig, hvilken gave jeg for alvor fik, da jeg i sin tid valgte at gå af. Jeg er blevet skånet for meget og tænker med gru på alle dem, der skal henslæbe endnu mange år på en arbejdsplads, hvor der ikke er plads til faglighed af høj kvalitet, ytringsfrihed og tid til at være en god og omsorgsfuld kollega.
Igen må jeg konstatere, at jeg høre til den generation som har fået måsen over stregen i mange sammenhænge. Ikke at vores tid har været en dans på roser. Der har været masser af torne og det har også mange gange været op ad bakke. Det er bare blevet rigtig, rigtig slemt derude. Kynisme, historieløshed og mishandling af menneskelige værdier er der mere af end nogensinde.
Sender de bedste tanker til dem der ikke klarer skærerne og som bugger under med stress, udbrændthed og det der er værre.