Tags

, , , , , , , , ,

Smil til verden og vær åben.

Smil til verden og vær åben.


Smil til verden og vær åben. Gerne, men engang imellem strammer det lidt i mundvigene. Det tager lidt tid at hele et knust hjerte, at genopfinde sit glade jeg og lade energi og overskud flyde.
Det kan skam være en alvorlig sag at miste og blive svigtet, læste jeg i en artikel. Det er ikke kun i gamle folkeviser og tuderock fra 80èrne, at man kan dø af kærestesorg og savn.
Faktisk findes sygdommen og kaldes “Takotsubo” fra japansk, fordi hjertet tager form som en blæksprutte-fælde med facon som en smalhalset krukke. Ved hjælp af scanning tegner der sig et billede af udposning på hjertemusklen. Symptomerne er typisk jag i brystet, svimmelhed og svaghedsfornemmelse. I USA vurderes det, at en procent af mænd og seks procent af kvinder, der får diagnosticeret en blodprop, i virkeligheden har fået et hjertetilfælde på grund af ulykkelig kærlighed eller savn.
Det er måske alligevel ikke så sært, når man hører om ægtefolk, der mister en partner selv dør kort tid efter mandens eller konens død. Man kan altså dø af sorg.
I Rundetårn samler man i øjeblikket materialer ind om ulykkelig kærlighed til en større udstilling. Jeg tror det er en god ide, at give sin kærestesorg væk – til Rundetårn måske. Skrive sig ud af den. Frem for at pakke sit kærlighedshjerte ind i en bankboks og smide nøglen væk.
Og man kan spørge sig selv igen og igen: “Hvordan undgår jeg at gentage mine fejl?” Men hvem siger det var en fejl? Det var den vej jeg nødvendigvis måtte gå, for at forstå, opleve og erfare. Komme i krise og finde kraft til at gå videre-leve mere. Jeg kan blive en anden, men det er ingen garanti for udvikling og det at blive forladt eller forlade er ej heller en garanti for at jeg bliver klogere. Det kan jeg kun håbe på.