Tags

, , , , , , ,

Jeg ønsker mig i denne gummistøvletid.

Jeg ønsker mig i denne gummistøvletid.


I et gammel værksted ved Dybbølsbrostation i København summer det af liv og energi såvel i værksted, cykelbutik som cafe`. Niels og Henrik er iværsæterne som skaber liv i gamle skrotcykler, skaber arbejdspladser i Danmark såvel som Mozambiq.
Baisikeli betyder cykel på Kiswahili. Med cyklen får familier adgang til uddannelse, højere indtægter og sygebehandling. Cyklen bliver et demokratisk transportmiddel med mulighed for frigørelse, der gavner både lokalt og globalt på klimakontoen.
I begyndelsen var cyklen målet, nu er det at lære folk at reparere og bygge cykler. Nu bliver der vidensudvekslet og lært en masse. Langtidsledige får oplæring i København og får en tur til deres kolleger i Mozambiq.
Planen er at de mozambiqanske medarbejdere bliver så dygtige at de kan producere kvalitetscykler fra bunden. Cyklerne skal sælge i Mozambiq, men måske bliver vi også de heldige, der kan købe en cykel “Made in Africa”.
Udviklingsplaner for fremtiden er der nok af og de to opfindere og ejere har fundet deres livsprojekt. En hverdag som beriger deres liv og får smilet frem.
Du skulle tage dig tid til at besøge butikken og måske donere din gamle udtjente cykel til værkstedet. Jeg tænker det ville være skønt at få ryddet op i alle de cykelvrag, der ligger og står omkring hvor jeg bor. Måske skulle jeg finde på et projekt, der kunne donere udtjente cykler i den gode sags tjeneste.
Til gavn for langtidsledige, der skal i job i DK, til gavn for mennesker i Mozambiq og andre udviklingslande og til gavn for klimakontoen.
Kan det næsten blive bedre?
Butikken og projektet er naturligvis kunde i banken Merkur.
Banken hvor du lave en CO2 sparekonto, en verdenshandelkonto, lave et udviklinglån og mikrolån.
Så er der lige pludselig igen noget fornuft i at være medlem af en bank når vi den vej kan skabe en global alliance, solidaritet og støtte.