Tags

, , , ,

Når der er Mozart på programmet, er der helt stille.

Når der er Mozart på programmet, er der helt stille.


Hjemme igen til helt gule efterårstræer. For mindre end en uge siden var de blot lige begyndt at skifte farve. Nu er pladsens træer foran huset fuldstændig forandret og en farvepragt uden lige er malet lige for øjnene af mig.
Træerne drypper og plænen er våd. Regnen plasker ned i vandpytterne så det sprøjter op igen og der er næsten mennesketomt.
To græskar er slagtet og koger til suppe. det dufter græskaragtigtigt på den søde måde. En knoldselleri sender dufte ud i rummet og jeg kommer til at tænke på familiens bedstefarsuppe. det var verdens klasse med både kød-og melboller. Hjemmelavede naturligvis. Det var fortryllende at se bollesprøjten mod mors forklædemave sende den ene bolle efter den anden ned i grydens kogende vand. hendes hånd med kniven skar boller præcis af når de kom ud, som var de fremstillet på en maskine.
Jeg er er lynhurtig og effektiv. der skal laves mad. Ryddes op, pakkes ud og sættes ting på loftet. Til den lille familie kommer hjem, trætte og med behov for at slibe kanterne af, nu de ikke lige har været sammen en hel uge.
Det maner også til eftertænksomhed. Genoplevelse af hvorledes egne børn har reageret på lignende oplevelser. Nydelse over de mange oplevelser jeg får lov til at få. Jeg føler mig som en meget heldig bedstemor – det hedder jeg for tiden – og eftertænksomhed over hvor hurtig tiden går og ungerne bliver store og begynder deres løsrivelsesproces. Faktisk er den begyndt. I hvert fald selvstændighedsperioden. Jeg vil selv – ALTING. Det kræver overskud og rummelighed.
Det er også helt dejligt med et par timer i fred og ro. Jeg må være blevet gammel og har også forandret mig. Det er tydeligt. Det er i virkeligheden meget krævende at være sammen med andre mennesker, børn og dyr i 24 timer i døgnet. de stille perioder i alenehed, som vi pensionister har er skam helt nødvendige. Det er der vi lader op og der vores langsomhed og mindre omstillingsparathed måske bliver mest synlig. Tænker over det.