Tags

, , , , , , ,

Aftentur i den gamle stad.

Aftentur i den gamle stad.


Efter fyrreaftenssang i aften havde jeg ikke lige lyst til at gå hjem igen. Aftenen var så mild og fin og tankerne kredsede omkring aftenens sange, som forfatter og præstekone Ida Jessen, stod for. Lige rigelig kedelig og lidt for selvhøjtidelig, men de næsten 300 gamle kvinder og 10 mænd sang lystigt med.
“Ja, undskyld”, men jeg kan altså ikke lade være med at blive forundret og af og til irriteret over, at det kun er kvinderne der er udadvendte og sociale. Ligegyldig hvor du bevæger dig hen, er der kvinder i hobetal og ingen mænd. Dem der er tilstede, er trukket ud af stalden af deres koner.
Det begyndte allerede i morges til morgensvømning. Bassinerne er fyldt med små damer, store damer og alle damer er over 50. De fleste 70+. Også her er der en lille håndfuld mænd, som sidder sammen og snakker i boblebadet, medens vi andre knokler baner af. Måske vil deres bodegamuskel få dem til at gå til bunds, hvis de forsøger at svømme. Og måske er jeg temmelig uretfærdig, men det er da ærgerligt, at der efterhånden kun findes et køn.
Til træningen på fittness centret gentager historien sig. Et helt hold damer 60+. Fire mænd gift med fire af konerne og af og til 2-3 single mænd.
Det ville ellers være rart, at høre lidt synspunkter på verden og livet i al alminelighed, som ikke kun er set fra en kvindevinkel. Og så kan jeg faktisk bedst lide at danse med mænd. I min alder er det ikke så sjovt at danse herre med pigerne.
Jeg smuttede ind i et par gårde og nød, den gamle by og læste spisesedler om Freddy Fræk og Trille, som nu sidder i deres himmel og ikke leger med mere. De hører også min tid til. Der bliver færre og færre og indrømmet, jeg hører også til dem der læser dødsannoncer og studerer årstal.
For at lokke mig selv hjem, købte jeg piskefløde, til den kakaomælk min datter har efterladt i køleskabet. Nu sidder jeg så her og drikker lomomba. Det gjorde jeg første gang i 1968, da jeg var på min første rejse til Mallorca. Det er selvforkælelse. Godt der kun er plads til en og så godnat.